Trasa Via Carpathia, która ma przebiegać przez Polskę Wschodnią, otrzymała zielone światło na budowę. Parlament Europejski większością głosów przyjął raport, dotyczący dostępności komunikacyjnej Europy Środkowo-Wschodniej.
– To przełom, jeśli chodzi o drogę Via Carpatia – komentuje autor raportu w tej sprawie europoseł PiS Tomasz Poręba. – To pierwszy w historii raport PE, który w sposób tak precyzyjny wskazuje te korytarze transportowe, które na ścianie wschodniej Unii Europejskiej powinny być budowane. Powstał on przy dużej współpracy z Komisją Europejską i ma charakter strategicznego dokumentu, który na pewno w najbliższych latach będzie brany pod uwagę zarówno przez PE, jak i KE – powiedział Poręba. Jego zdaniem dokument jest swoistą mapą drogową tego, co powinno być budowane we wschodniej Europie.
PE wskazał z raporcie, że dysproporcje – istniejące w zakresie rozwoju infrastruktury i jej jakości między Europą Środkowo-Wschodnią a resztą kontynentu – mogą zostać zmniejszone jedynie dzięki wyraźnej, konkretnej i zintegrowanej strategii dla całej Unii. Europosłowie podkreślili, że zintensyfikowanie prac nad takimi projektami jak m.in. Via Carpatia dałoby ważny impuls do poprawy połączeń infrastrukturalnych w regionie.
Via Carpatia to planowana międzynarodowa trasa, która przebiegać ma z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji.
– Dzięki budowie Via Carpatia regiony Unii Europejskiej położone peryferyjnie uzyskają możliwość przyspieszonego rozwoju i szybciej dorównają bardziej rozwiniętym obszarom Unii – zaznaczono w raporcie. Zwrócono też uwagę na konieczność przeznaczenia na ten korytarz odpowiednich środków budżetowych. Europarlament wezwał do włączenia projektu do sieci bazowej transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T), aby mógł uzyskać odpowiednie wsparcie finansowe z UE.
Raport zachęca państwa członkowskie do przygotowania odpowiednich źródeł finansowania, by realizować inwestycje, wykorzystując m.in. środki z programu „Łącząc Europę” czy Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych.
– Dziś PE przyjął moje argumenty, że dzięki Via Carpatia regiony UE położone peryferyjnie uzyskają możliwość przyspieszonego rozwoju i szybciej dorównają bardziej rozwiniętym obszarom Unii – zaznaczył Poręba.
IAR/PAP/opr. ToMa
Fot. archiwum