13.11.2016 „Nie tylko rozrywkowa niedziela radiowa”

bartosz1

Fragment kolekcji Muzeum Manggha, którą stanowi zbiór zgromadzony przez Fundację Kyoto–Kraków Andrzeja Wajdy i Krystyny Zachwatowicz podczas jej działalności, a przekazany Muzeum Manggha w 2007 roku, będzie można obejrzeć w Lublinie. W Centrum Spotkania Kultur 18 listopada otwarta zostanie wystawa zatytułowana „Doświadczyć Japonii”. Opowiedzą o niej Bartosz Wójcik i Monika Rokicka. 

„Punktem wyjścia  – czytamy w zaproszeniu – jest kolekcja japońskiego muzeum w Krakowie: sztuka Japonii i Zachodu, dawna i współczesna. W kilku sekwencjach przestrzenno-problemowych przedstawione są zjawiska typowe dla japońskiej kultury. Nie tylko dzieła największych twórców drzeworytu ukiyo-e Utamaro, Hokusaia, Hiroshigego, które decydująco zmieniły obraz sztuki zachodniej XX wieku, fotografie Hiroh Kikaia, plakaty Kenya Hary, zbroje samurajskie i kimona – synonimy Japonii, lecz także „droga pisma” (kaligrafia) i „droga herbaty” (chado). Ekspozycja wpisuje się bowiem w serię wystaw ukazujących styk kultur i estetyk, poruszających problem międzykulturowości i transkulturowości.”

„Czterdzieści”, spektakl Polskiego Teatru Tańca, zakończy XX Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca, jakie odbywają się w Lublinie. 14. października 2016 r. Polski Teatr Tańca świętował 90. rocznicę urodzin Conrada Drzewieckiego, założyciela i pierwszego dyrektora artystycznego. Conrad Drzewiecki był też przyjacielem lubelskich Spotkań. Opowie o nim Ryszard Kalinowski. Przypomnimy też fragment rozmowy, jaką przeprowadziła Grażyna Lutosławska z Conradem Drzewieckim. 

Profesor Jerzy Limon z Uniwersytet Gdańskiego, historyk i teoretyk teatru i dramatu, pisarz, tłumacz, dyrektor Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, którego budowę zainicjował, był gościem Łukasza Drewniaka podczas „Bitwy o kulturę”, jaka rozegrała się w Teatrze Starym w Lublinie, tym razem pod hasłem „Zagadka Szekspira”. Tytuł tej nawiązuje do słynnego eseju Jana Kotta – przypomina Drewniak –  w którym polski krytyk opisał konferencję z udziałem Jorge Louisa Borgesa. Niewidomego pisarza podprowadzono do mikrofonu na scenie: mówił o szekspirowskich tajemnicach, ale mikrofon ustawiony był zbyt wysoko i głos Borgesa trafiał w pustkę. Nikt nie ośmielił się zwrócić mu uwagi, poprawić położenia mikrofonu. Więc badacze i pisarze z całego świata w miarę wyraźnie słyszeli tylko jedno słowo: Szekspir, Szekspir… Spotkanie było podsumowaniem roku szekspirowskiego w teatrze, książkach, kinie.

„Opowieść o okrutnym zbójniku Folsztyńskim i nieszczęsnym kacie Holczuszce” w mistrzowskim wykonaniu Jarosława Gajewskiego będzie można zobaczyć w DDK Węglin w listopadzie. Spektakl – jak przypominają organizatorzy – dotyczy porządku władzy i gier politycznych. Słuchać w nim aluzje do Praskiej Wiosny. Opowiada o systemie politycznym wykluczającym opozycję. Królowie reprezentują w tekście władzę, Zbójnik – opozycję, a Kat – aparat ucisku. W opowieści Zelinki wszyscy są jednak przede wszystkim ludźmi – ze swoimi słabościami, ambicjami i nieoczekiwanymi przebłyskami wielkości. Zaproszenie na spektakl  w cyklu „T1A” przyniesie do studia „Nie tylko rozrywkowej niedzieli radiowej” Mateusz Nowak. Zapowiemy także ósme spotkanie w ramach Cyklu „Wieczne Czytanie”, które poświęcone będzie twórczości Antoniego Słonimskiego i Juliana Tuwima. Utwory poetów przeczyta Beata Fudalej.

Po 7.00 zaprasza Grażyna Lutosławska.

Na zdj. Monika Rokicka, Bartosz Wójcik, Grażyna Lutosławska

Fot. Weronika Pawlak

Exit mobile version