Włodzimierz Kosior: Proponowana reforma to burzenie całego systemu edukacji

01 2

Rząd przyjął projekty ustaw wprowadzających reformę edukacji, w tym zmieniających strukturę szkół w Polsce, m.in. likwidujących gimnazja. Chodzi o dwa projekty ustaw: Prawo Oświatowe i Przepisy wprowadzające Prawo Oświatowe.

Zgodnie z projektami w miejsce obecnie istniejących szkół mają być: 8-letnia szkoła podstawowa, 4-letnie liceum i 5-letnie technikum oraz 2-stopniowe szkoły branżowe; gimnazja mają zostać zlikwidowane.

– Wszyscy zastanawiamy się, po co jest ta reforma, do czego doprowadzi i jakie skutki przyniesie –  powiedział na antenie Radia Lublin Włodzimierz Kosior – wiceprezes Zarządu Okręgu Lubelskiego Związku Nauczycielstwa Polskiego. – Naszym zdaniem są to zmiany rewolucyjne wprowadzające chaos i zamieszanie wśród wszystkich beneficjentów nauki i oświaty w Polsce, czyli dzieci, rodziców, pracowników oświaty, nauczycieli, jednostek samorządu terytorialnego. Przede wszystkim chodzi o tempo wprowadzanych zmian, które jest zastraszająco szybkie. Należałoby je wprowadzać stopniowo, a nie w 7 miesięcy. Poza tym jest bardzo dużo niejasności związanych z organizacją chociażby dowozu dzieci do szkół – dodał gość Tomasza Nieśpiała. – Rozmawiamy z Ministerstwem Oświaty, żeby skutki reformy były jak najmniejsze jeśli chodzi o utratę miejsc pracy – powiedziała Wiesława Stec – przewodnicząca Regionalnej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”. Obecnie udało nam się wynegocjować zmianę korzystną dla pracowników oświaty – zwiększenie kompetencji kuratora, opiniowanie przez kuratoria arkuszy. Ma to na celu uratowanie wielu miejsc pracy. Myślę, że to słuszna taktyka – dodała.

Zmiany miałyby rozpocząć się od roku szkolnego 2017/2018. Wówczas uczniowie kończący w roku szkolnym 2016/2017 klasę VI szkoły podstawowej staną się uczniami VII klasy szkoły podstawowej; nie będzie rekrutacji do I klasy gimnazjum. Obecni uczniowie klas I gimnazjów są ostatnim rocznikiem uczących się w nim.

Wprowadzenie branżowej szkoły I stopnia, w miejsce zasadniczej szkoły zawodowej, planowane jest od 1 września 2017 r. Wprowadzenie branżowej szkoły II stopnia dla absolwentów branżowej szkoły I stopnia rozpocznie się od roku szkolnego 2020/2021.

Zmiany w liceach ogólnokształcących i technikach zapoczątkowane mają być od roku szkolnego 2019/2020, a zakończyć się w roku szkolnym 2023/2024.

Na zakończenie 8-letniej szkoły podstawowej uczniowie będą pisać egzamin ósmoklasisty. Ma on obejmować trzy przedmioty obowiązkowe dla wszystkich uczniów: polski, matematykę i język obcy oraz egzamin z jeszcze jednego przedmiotu do wyboru spośród: biologii, chemii, fizyki, geografii i historii. Wynik z egzaminu będzie miał wpływ na przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej.

W okresie przejściowym, czyli latach szkolnych 2018/2019, 2019/2020 i 2020/2021 egzamin będzie obejmował tylko przedmioty obowiązkowe; egzamin z przedmiotu dodatkowego po raz pierwszy przeprowadzony zostanie w roku szkolnym 2021/2022.

18 listopada będzie pierwsze spotkanie zespołu ds. statusu zawodowego pracowników oświaty -poinformowała we wtorek 8 listopada minister edukacji Anna Zalewska. W zespole zasiadać mają m.in. przedstawiciele samorządów i związkowcy, dyskutować ma on nad zasadami wynagrodzenia, statusu i awansu zawodowego nauczycieli. Natomiast na 19 listopada zaplanowana jest w Warszawie manifestacja organizowana przez ZNP pod hasłem: „Nie dla chaosu w szkole”.

Premier Beata Szydło zadeklarowała, że jest otwarta na dialog. – Myślę, że pani minister zaprosi przedstawicieli tej sekcji i wtedy ja, jeśli tylko będę miała czas, oczywiście również będę się spotykać i rozmawiać – powiedziała.

PAP / ToNie / opr. SzyMon

Fot. ToMa

 

 

 

 

 

 

 

Exit mobile version