W Warszawie podpisano umowę na największy projekt kolejowy w ramach Programu Polska Wschodnia. Chodzi o inwestycję związaną z pracami na liniach kolejowych nr 68 oraz 565 na odcinku Lublin – Stalowa Wola Rozwadów wraz z elektryfikacją.
Stanowi ona ważną część modernizacji Magistrali Wschodniej, czyli linii kolejowych łączących miasta wojewódzkie Polski Wschodniej – Olsztyn, Białystok, Lublin, Rzeszów i Kielce.
Przebudowa ma wpłynąć na zwiększenie prędkości oraz przepustowości infrastruktury kolejowej zarówno dla przewozów towarowych, jak i pasażerskich.
Prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel powiedział, że to bardzo ważna inwestycja dla regionu i dla kraju. – Jest to jeden z 8 projektów kolejowych przewidzianych w ramach Programu Polska Wschodnia, ale ten jest największy. Pozostałe mają wartość od 100 do 400 mln zł, ten będzie kosztował ok. pół miliarda. Parametry linii pozwolą na jazdę z prędkością 100-120 km na godzinę. Będzie to droga istotna również w ruchu towarowym, gdyż umożliwi transport między kopalnią Bogdanką a elektrownią Połaniec.
W ramach inwestycji zostaną przebudowane perony na stacjach i przystankach oraz powstaną nowe przystanki w Charzewicach i Zaklikowie. Podróżni będą mieć do dyspozycji nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz oświetlenie. Wyższe perony ułatwią wsiadanie i wysiadanie z pociągu.
W czwartek mają zostać otwarte oferty związane z realizacją tego projektu. Jest już gotowe studium wykonalności. Umowa na realizację ma być podpisana w pierwszym półroczu 2017 roku, po czym rozpoczną się prace. Mają one zakończyć się w 2020 roku.
IAR / ZAlew / opr. ToMa
Fot. archiwum