Biała Podlaska: Powstanie Centrum Pomocy Osobom z Autyzmem

002 1949

Centrum Pomocy Osobom z Autyzmem ma powstać w Białej Podlaskiej. Chce je wybudować Stowarzyszenie „Wspólny Świat”.

Projekt przewiduje między innymi budowę przedszkola i ośrodka dla dzieci z autyzmem. Pieniądze na ten cel Stowarzyszenie chce pozyskać z Regionalnego Programu Operacyjnego.

Z kolei fundusze na budowę szkoły przysposabiającej do pracy, środowiskowego domu wsparcia  i domu dla osób dorosłych z autyzmem organizacja chce pozyskać w ramach projektu transgranicznego.

O szczegółach przedsięwzięcia mówi prezes Stowarzyszenia Anna Chwałek.

– Koszty są ogromne, bo cała inwestycja szacowana jest na 20 milionów. Ona jest rozłożona na etapy, bo tutaj mówiłam o pierwszym i ostatnim etapie, na który znaleźliśmy źródła finansowania. Przewidujemy jeszcze wybudowanie jednego budynku, w którym znajdowałaby się szkoła podstawowa – podkreśla Chwałek.

Obecnie Stowarzyszenie „Wspólny Świat” prowadzi jedyny w regionie ośrodek terapii i szkoły dla dzieci autystycznych. Wsparciem obejmuje ponad 200 dzieci.

– Podopiecznych przybywa nam w zastraszającym tempie. Mamy ogromne problemy lokalowe, więc to jest podstawa, żebyśmy mogli się dalej rozwijać, zapewniać wsparcie i opiekę – dodaje Chwałek.

Czy to będzie jedyny taki ośrodek w Polsce?

– U nas w kraju sytuacja dotycząca osób z autyzmem się zmienia. To wsparcie jest coraz większe, ale nasze Centrum byłoby takim pierwszym kompleksowym miejscem, gdzie znaleźliby wsparcie rodzice małego dziecka, jak i opiekunowie już dorosłych chorych. Poprzez intensywną terapię, placówki oświatowe oraz szeroki wachlarz ofert skierowanych do osób o różnym poziomie funkcjonowania zapewnilibyśmy wsparcie – zaznacza Chwałek.

– Integracja sensoryczna praca nad wszystkimi zmysłami, które są zaburzone u naszych dzieci. Biofeedback też jest terapią wspomagającą koncentracje, uwagę. Natomiast Tomatis polega na stymulacji układu słuchowego. Oprócz tego nasz ośrodek proponuje też inne terapie, takie jak pedagogiczna, psychologiczna, logopedyczna lub zajęcia z treningu umiejętności społecznej – mówi pracownik Centrum Marlena Męczyńska.

– U mojej córki występują dość duże deficyty, ponieważ nie komunikuje się mową. Sukcesywnie terapie przynoszą oczekiwane przeze mnie efekty. Moje dziecko robi się coraz bardziej samodzielne – mama piętnastoletniej Zuzanny, która uczęszcza w ośrodku do szkoły podstawowej Katarzyna Fijałkowska.

MaT

Fot. materiał nadesłany

Exit mobile version