Do Kuratorium Oświaty w Lublinie wpłynęły pierwsze uchwały samorządów w sprawie dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego. Do tej pory uchwały przesłało 40 samorządów na 233 w województwie lubelskim.
Wśród nich są uchwały dużych miast. Jak na razie lubelskie kuratorium wydało trzy opinie, dwie warunkowe i jedną pozytywną.
– Mamy czas do końca marca. Wśród tych czterdziestu mamy największe miasta: Zamość, Chełm, Biała Podlaska, Lublin, czyli tam, gdzie stworzenie tej nowej sieci jest trudnym zadaniem. Wydaje nam się, że jest to tempo właściwe, chociaż wiemy, że ono będzie teraz mocno przyśpieszało – mówi lubelska kurator oświaty Teresa Misiuk (na zdjęciu).
Dla dwóch gmin z naszego regionu planowana zmiana sieci szkół, to nie lada wyzwanie.
Jedna z planowanych zmian ma zapobiec takiej sytuacji, jaka ma miejsce w gminie Hanna, gdzie nie ma ani jednej szkoły samorządowej – wszystkie bowiem zostały przekazane fundacjom i stowarzyszeniom.
– Wszystkie problemy są do rozwiązania. Ostatnio odbyło się spotkanie z panią wójt i z prawnikami z tej gminy – zapewnia wojewoda lubelski Przemysław Czarnek.
Kolejny problem dotyczy gminy Leśniowice w powiecie chełmskim, gdzie istnieje szkoła samorządowa, ale tylko na papierze.
– W szkole prowadzonej przez samorząd uczniów nie ma, aczkolwiek szkoła funkcjonuje. Nikt nie podjął jej likwidacji – zaznacza Misiuk.
– W tej nowej ustawie mamy literalnie wskazany zapis, którego dotychczas nie było: jednostka samorządu terytorialnego jest zobowiązana prowadzić przynajmniej jedną szkołę, czyli nie może w całości, tak jak się to stało w gminie Hanna, przekazać szkół innym podmiotom – dodaje Misiuk.
Projekt sieci szkół, to tylko jedna z wielu zmian zawartych w reformie edukacji. 14 lutego minister edukacji narodowej Anna Zalewska podpisała rozporządzenie w sprawie podstawy programowej obejmującej przedszkola oraz szkoły podstawowe, branżowe i policealne. W rozporządzeniu określono zakres nauczania poszczególnych przedmiotów.
W najbliższym czasie ma zostać podpisane kluczowe rozporządzenie dotyczące planów nauczania.
– Rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania wyznacza zakres przedmiotów nauczanych w poszczególnych typach szkół i jednocześnie określając liczbę godzin przeznaczaną na realizację poszczególnych przedmiotów – mówi koordynatorka ds. reformy programowej Anna Koper.
Zmiany podstawy programowej najpierw obejmą pierwszo-, czwarto- i siódmoklasistów. Uczniowie pozostałych klas szkół podstawowych, gimnazjalnych oraz średnich uczyć się będą na starych zasadach i podręczników.
ZAlew (opr. DySzcz)
Fot. archiwum