Z Lublina do Rzeszowa szybciej, a co za tym idzie krócej, pojedziemy pociągiem już za 32 miesiące. Oczywiście, jeżeli zostaną dotrzymane terminy.
W Lublinie została podpisana umowa na modernizację i elektryfikację linii kolejowej miedzy Lublinem i Stalową Wolą. Dzięki niej pociągi pojadą po tej trasie z prędkością do 120 km/h, a podróż do Rzeszowa skróci się o ok. 20 min.
W uroczystości podpisania umowy wzięli udział przedstawiciele inwestora, czyli PKP, Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, a także władze wojewódzkie lubelskie i podkarpackie.
Koszt inwestycji to dokładnie 368 milionów, czyli nieco mniej niż pierwotnie zakładano. – O tym, że trzeba usprawniać transport, nie tylko drogowy, przekonywać nie trzeba – mówił wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel. – Chcemy, aby wszyscy poruszali się sprawniej, szybciej i wygodniej. Jest to niezwykle istotne w czasach, w których każda chwila jest droga. Chcemy również wyrównywać szanse rozwojowe, dostępność komunikacyjną regionalną i międzyregionalną. A transport kolejowy w sposób niewątpliwy podnosi atrakcyjność regionów.
– To nie jedyna ale największa inwestycja w Programie Polski Wschodniej – dodaje prezes PKP Polskie Linie Kolejowe Ireneusz Merchel. – Po modernizacji linii Lublin – Stalowa Wola Rozwadów mamy w planie również modernizację i elektryfikację linii Ocice-Rzeszów. Wtedy będziemy mogli jechać pociągiem elektrycznym od Rzeszowa przez Lublin do Warszawy.
– Zostanie przebudowanych 20 przystanków i powstaną 2 nowe. Przebudujemy 75 przejazdów drogowych. Wyremontujemy 46 obiektów inżynieryjnych, a 24 takich obiektów zostanie przebudowanych w celu poprawy bezpieczeństwa. Zelektryfikujemy całą linię – szczegóły inwestycji przedstawił dyrektor Waldemar Górny z PKP Polskie Linie Kolejowe.
– Dobre połączenia kolejowe to kolejna szansa na rozwój nie tylko na linii wschód-zachód – stwierdził wojewoda lubelski, Przemysław Czarnek. – Ta kolej otwiera nas na kierunek południowy. Pozwala w perspektywie kilkuletniej uruchomić pasażerskie połączenie Rzeszów-Lublin-Warszawa, którego teraz brakuje. Dzisiaj jeździ się z Rzeszowa do stolicy przez Kraków, a my do Rzeszowa jeździmy samochodami. To połączenie kolejowe jest nam naprawdę konieczne. Współpraca pomiędzy dwoma dużymi miastami na obszarze Polski Wschodniej – Rzeszowem a Lublinem – gwarantuje rozwój całego regionu wschodniego.
Modernizowana linia wchodzi w skład tak zwanej Magistrali Wschodniej. Łączy ona kluczowe ciągi o charakterze międzynarodowym, umożliwiając lepszy dostęp regionów Polski Wschodniej do głównych korytarzy transportowych. Zelektryfikowana linia zapewni szybsze połączenie pomiędzy stolicami województw Polski Wschodniej: Olsztynem, Białymstokiem, Lublinem, Rzeszowem i Kielcami.
Inwestycja rozpocznie się w lipcu na odcinku Lublin – Lublin Zemborzyce na jednym torze. Od grudnia 2017 do marca 2018 r. na sąsiednim. Następnie będzie modernizowana dalsza, jednotorowa część trasy. W związku z tym od marca 2018 r. do lipca 2019 r. poszczególne fragmenty linii będą zamknięte. W tym czasie zostanie zorganizowana zastępcza komunikacja autobusowa. O tym, gdzie i kiedy PKP będzie informować na bieżąco.
RMaj/PaSe / opr. ToMa
Fot. www.lublin.uw.gov.pl