Cykl koncertów „Wielkopostne Śpiewanie”

12 214

„Wielkopostne Śpiewanie” organizowane jest od 2003 roku przez Fundację Restaurare Basilicam i Klasztor oo. Dominikanów przy wsparciu Urzędu Miasta i Urzędu Marszałkowskiego. Dyrektorem artystycznym cyklu koncertów jest od 2005 roku prof. Elżbieta Krzemińska. Koncerty odbywają się we wszystkie niedziele Wielkiego Postu i są słowno-muzycznymi rekolekcjami. Podejmują ważne tematy sytuacji człowieka współczesnego w odniesieniu do nauki Kościoła Katolickiego. Słowo łączy się z muzyką przywołującą prawdy wiary chrześcijańskiej w utworach o tematyce pasyjnej i wielkopostnej. Koncerty mają ugruntowaną opinię wśród lubelskich melomanów i wiernych odwiedzających Bazylikę Dominikańską, świątynia w każdą niedzielę jest wypełniona.

W bieżącym roku przeor klasztoru wybrał do rozważań temat: „Klasztor w sercu 700-letniego Miasta” będący odniesieniem do Jubileuszu Lublina.

Planowany program koncertów:

5 marca 2017 r. – wystąpi zespół Aetas Baroca. Powstał w 2014 roku w Hadze, gdzie jego członkowie w Królewskim Konserwatorium Muzycznym zgłębiali tajniki historycznych praktyk wykonawczych. Członków kwartetu szczególnie interesuje teoria osiemnastowiecznego afektu, muzyczna interpretacja gestów wywodzących się ze świata ruchu i barokowego tańca – mającego ogromny wpływ na kształtowanie się muzyki tamtego czasu. Dbałość o stylistyczną ornamentykę i retorykę muzyczną pozwala słuchaczom Aetas Baroca na krótką podróż do wieku przepychu i kosztowności.

Ze względu na obecność fletu traverso i wiolonczeli barokowej zespół koncentruje się na wykonywaniu muzyki włoskiej, niemieckiej i francuskiej późnego baroku. Muzycy Aetas Baroca jako szczerzy entuzjaści i miłośnicy muzyki dawnej pragną przybliżać ją nie tylko koneserom, lecz również tym, dla których muzyka baroku jest czymś zupełnie nowym. Członkowie zespołu są praktykującymi pedagogami i oprócz koncertowania prowadzą także warsztaty dla dzieci i młodzieży na temat muzyki dawnej, by ukazać możliwości barwne instrumentów dawnych i zainteresować młodych ludzi tą tajemniczą epoką w historii muzyki.

Zespół zaprezentuje program pt. „Droga Krzyżowa w poezji i muzyce barokowej”.

Zespół wystąpi w składzie: Agnieszka Gorajska – flet traverso

Paweł Miczka – skrzypce barokowe

Aleksandra Rybak-Żymła – wiolonczela barokowa

Maciej Wierzchołowski – organy, klawesyn

12 marca 2017 r. – wystąpi jedyny w Polsce Sekstet wokalny muzyki współczesnej „proMODERN” z Warszawy. Nagradzany Fryderykami, jedyny w Polsce zespół wokalny specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej. Wypełnia lukę na polskim rynku muzycznym. W jego skład wchodzą wybitni śpiewacy soliści, gruntownie wykształceni muzycy. Zespół współpracuje z najlepszymi polskimi kompozytorami, stając się dla nich inspiracją. Repertuar grupy obejmuje dzieła muzyki klasycznej ostatniego półwiecza i najnowsze kompozycje pisane dla zespołu. Zdobywca dwóch nagród Fryderyk 2015 za swój debiutancki album Where are You. Pieces from Warsaw oraz II nagrody Międzynarodowego Konkursu Zespołów Wokalnych w fińskim Tampere. Założycielem i kierownikiem artystycznym proMODERN jest Piotr Pieron.

Skład proMODERN:

Łucja Szablewska – sopran

Ewa Puchalska – mezzosopran

Ewelina Rzezińska – mezzosopran

Andrzej Marusiak – tenor

Krzysztof Chalimoniuk – baryton

Piotr Pieron – bas, kierownictwo artystyczne

Program:

polska muzyka współczesna na Wielki Post

Miłosz Bembinow „Ave maris stella”

Paweł Łukaszewski „Responsoria Tenebrae”

Andrzej Borzym „Agnus Dei”

Stanisław Szczyciński „Miserere” (PRAWYKONANIE)

Paweł Łukaszewski „Daylight declines”

19 marca 2017 r. – wykonawcami będą znane lubelskim melomanom solistki: Iwona Sawulska – sopran i Jolanta Muench – organy. W programie zatytułowanym „Gdy do Niego iść będę” artystki zaprezentują pieśni od baroku do współczesności. Ilustracją koncertu będą wiersze poetów polskich: Franciszki Arnsztajnowej, Grażyny Chrostowskiej, Józefa Czechowicza i Julii Hartwig w interpretacji lubelskiego aktora Mateusza Nowaka.

W programie utwory kompozytorów: Johann Sebastian Bach, George Frideric Haendel, Gabriel Fauré, Stanisław Moniuszko, Edward Pałłasz.

26 marca 2017 r. – wystąpi Męski Zespół Chorałowy Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy pod dyrekcją prof. Mariusza Kończala. W programie zespół zaprezentuje utwory a cappella od renesansu do współczesności, inspirowane chorałem gregoriańskim.

W programie utwory kompozytorów m.in.: G. P. da Palestriny, G.B. Martiniego, Ola Gjeilo, Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego, Tomasa Tallisa.

2 kwietnia 2017 r. – wystąpi zespół Jarzębina z Kocudzy (Irena Krawiec – kierownik zespołu), który w koncercie pt. „Jest wysoko drabina” wykona tradycyjne pieśni wielkopostne z Lubelszczyzny a także przybliży zwyczaje towarzyszące obrzędom wielkopostnym i pogrzebowym.

9 kwietnia 2017 – wystąpi zespół Mulierum Schola Gregoriana Clamaverunt Iusti, którego założycielem, kierownikiem artystycznym i dyrygentem jest Michał Sławecki. Chorał gregoriański połączy się w tym koncercie z pięknym dźwiękiem saksofonu sopranowego. Wykonawcą partii instrumentalnej będzie Paweł Gusnar, artysta wszechstronny, laureat wielu nagród, profesor Uniwersytetu Fryderyka Chopina w Warszawie.  Koncert pt. Redemptor (Odkupiciel) to program łączący najstarszy śpiew Kościoła z improwizacjami saksofonu sopranowego. Treść programu koncentruje się wokół tajemnicy Odkupienia. Poszczególne części (Prolog – Syn Boży – Zbawiciel świata – Odwieczny i najwyższy Król – Matka Odkupiciela – Konkluzja) połączone są komentarzami nawiązującymi do myśli Sługi Bożego Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Patronat medialny: Radio Lublin.

Info i fot. materiały organizatora /nadesłane/

Exit mobile version