Brakująca część S19 już w przygotowaniu

ekspresowka

Cztery odcinki ekspresowej S19 na międzynarodowym szlaku Via Carpatia skierował 18 maja do prac przygotowawczych minister infrastruktury i budownictwa, Andrzej Adamczyk. Wszystkie mają przebiegać na północ od Lublina.
W naszym regionie są to odcinki: od węzła Lublin Rudnik do Lubartowa oraz od węzła Lubartów Północ do granicy województwa. Trzeci odcinek to trasa przez województwo mazowieckie do granicy z Podlaskiem, a czwarty wytyczono na północ od Białegostoku – od Korycina do Choroszczy.

– Z tym że przetargi na wszystkie z tych odcinków, zwłaszcza od Lublina w kierunku Białegostoku, nie zostaną rozstrzygnięte w tej perspektywie, ponieważ nasi poprzednicy kompletnie nie zajmowali się tym przedsięwzięciem. My zaczynamy praktycznie od podstaw – informuje minister Andrzej Adamczyk.

Dla odcinków w Lubelskiem część dokumentacji udało się przygotować wcześniej. Dotyczy to między innymi czasochłonnej decyzji środowiskowej. Ustalono też przebieg trasy. Stało się to, gdy w 2006 roku prezydent Lech Kaczyński podpisał z ministrami transportu Węgier, Litwy, Słowacji oraz Polski „Deklarację łańcucką” o budowie Via Carpatii. Teraz trasa ta ma łączyć Bałtyk z Morzem Egejskim. – Bardzo mocną zainteresowane są nią: Turcja, Czarnogóra, Serbia, Chorwacja, Bośnia i Hercegowina. Czyli dzięki tej drodze ekspresowej będzie też można dotrzeć nad Adriatyk – dodaje minister Adamczyk.
Jak podkreśla ministerstwo, zatwierdzenie programów inwestycji dla tych fragmentów S19 oznacza, że zostaje zapewnione dla nich finansowanie prac przygotowawczych.
Via Carpatia na terenie Polski przebiega od Augustowa do Barwinka. Właśnie ogłoszono przetarg na wykonanie koncepcji najbardziej południowego z polskich odcinka – 40 km drogi od Miejsca Piastowego do granicy ze Słowacją. 
Jak zapewniono na dzisiejszym briefingu, który odbył się w resorcie infrastruktury, do 2021 roku zostanie ukończony ciąg od Lublina do Rzeszowa, w tym, będący w fazie przetargu, odcinek od Lublina do Kraśnika. 
Całość S19 ma być gotowa do 2025 roku.

JB

Fot. archiwum

Exit mobile version