W Lublinie została podpisana umowa na modernizację dwóch odcinków linii nr 7 Warszawa-Lublin. Kontrakty opiewają na 1 mld 700 mln zł i obejmą 150 kilometrów linii wraz z infrastrukturą.
– Rozpoczynamy dzisiaj realizację największego projektu zapisanego w Krajowym Programie Kolejowym – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa. – To ważna inwestycja dla całej Polski i jedna z najdroższych. To budowa nowego szlaku kolejowego w jego starym przebiegu. Powstanie tu jedna z najnowocześniejszych linii w kraju i w Europie. Po realizacji projektu najszybszy pociąg z Lublina dotrze do Warszawy w 90 minut. Ożywimy w ten sposób regiony do tej pory skazane na funkcjonowanie gdzieś na peryferiach państwa.
– Dzisiejsze podpisanie umowy powoduje, że już 11 czerwca ruszą prace budowlane – podkreślił Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. – Mamy gotowe projekty i podpisane pozwolenia, nie czekają nas już żadne niespodzianki.
– Na wykonanie zadania mamy 22 miesiące. To krótki czas, więc musimy się spieszyć – zaznaczył Dariusz Blocher, prezes Budimexu.
– Inwestycja jest ogromna dlatego należy się spodziewać bardzo dużych utrudnień. Od 11 czerwca planujemy wprowadzenie zastępczej komunikacji autobusowej na odcinku Lublin-Dęblin – zapowiedziała Zofia Dziewulska, pełniąca funkcję rzecznika Oddziału Lubelskiego Przewozów Regionalnych.
– Pociągi jadące z Warszawy do Lublina będą kursowały trasą okrężną przez Lubartów, Parczew, Łuków, Siedlce i Mińsk Mazowiecki. Dla pasażerów takich miejscowości jak Nałęczów, Dęblin czy Puławy przygotowaliśmy zastępczą komunikację autobusową – dodała Marta Ziemska z biura prasowego PKP Intercity.
W Lublinie w ramach modernizacji linii powstanie nowy przystanek Lublin-Zachód. Na trasie do Otwocka zostaną przebudowane 34 przystanki i stacje. Powstanie 11 podziemnych przejść dla pieszych z windami, a pasażerowie otrzymają nowoczesny system informacji.
PaSe
Umowa na modernizację linii kolejowej Lublin- Warszawa podpisana, Lublin, 29.05.2017, fot. Mirosław Trembecki