Jeszcze w tym roku modernizacja linii kolejowej Siedlce-Terespol

level crossing 2458958 1920

Za 3 lata pociągi osobowe na całej trasie z Warszawy przez Siedlce aż do granicy w Terespolu, pojadą z prędkością do 160 km/h, towarowe – do 120 km/h.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały dziś (16.08) w Lublinie wartą ponad 417 mln zł netto umowę na ostatnie prace na linii Siedlce – Terespol. Inwestycja obejmuje głównie modernizację i przebudowę 3 stacji w: Białej Podlaskiej, Małaszewiczach i Terespolu oraz przystanku Biała Podlaska Rozrządowa. Na peronach będą nowe wiaty, ławki i oświetlenie. Modernizacja obejmie też urządzenia sterowania ruchem kolejowym i system telekomunikacji.

– To ostatni etap modernizacji na trasie Warszawa – Siedlce – Terspol. Poprawimy między innymi dostępność kolei dla osób niepełnosprawnych – powiedział dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP PLK S.A., Arnold Bresch. – Bardzo ważny zakres prac, który objęty jest tym kontraktem, to jest budowa nowego wiaduktu (we współpracy z samorządem) na drodze wojewódzkiej nr 812 Lublin – Biała Podlaska. Zastąpimy przejazd w poziomie szyn nowym wiaduktem. Dodatkowo zmodernizujemy 18 przejazdów. Cały odcinek objęty projektem zostanie włączony do nowoczesnego systemu sterowania ruchem kolejowym i objęty telekomunikacją kolejową – dodał.

W opinii Roberta Kuczyńskiego z Przedsiębiorstwa Robót Kolejowych i Inżynieryjnych – generalnego wykonawcy inwestycji – remont poprawi też komfort jazdy.

Z kolei według wicewojewody lubelskiego Roberta Gmitruczuka – ta inwestycja to okno nie tylko na kraj, ale na Europę. – Szczególnie na odcinku łączącym Siedlce z Terespolem, który przy intensyfikacji transportu, w tym kolejowego, przyczyni się do poprawy zarówno jakości obsługi pasażerów, jak również poprawy i efektywności rozwoju transportu towarowego.

Obecny podczas spotkania wiceminister infrastruktury i budownictwa, Andrzej Bittel, podkreślił, że PKP PLK realizują program inwestycyjny – Krajowy Program Kolejowy, o wartości 66 mld zł w obecnej perspektywie finansowej. W tym roku podpisały już umowy wartości 13 mld zł; do końca roku ta kwota ma wzrosnąć do 20 mld zł.

Podpisana dzisiaj umowa przewiduje kompleksową modernizację stacji kolejowych w Białej Podlaskiej, Małaszewiczach i Terespolu, na granicy z Białorusią. Nowe Lokalne Centrum Sterowania Terespol, wyposażone w komputerowe urządzenia, ma zagwarantować bezpieczny i sprawny przejazd pociągów. Wymienionych zostanie 113 rozjazdów. Przebudowana będzie sieć trakcyjna oraz tory. Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie pojadą tym odcinkiem z prędkością do 160 km/h, a towarowe – do 120 km/h. Zmodernizowany tor i wzmocnione obiekty inżynieryjne pozwolą na prowadzenie ciężkich składów towarowych.

Wykonawcą modernizacji jest firma Trakcja S.A. z Warszawy. Prace projektowe rozpoczną się jeszcze w tym roku, a zakończenie całej inwestycji planowane jest w sierpniu 2020 r. Koszt zadania to 417,5 mln zł netto, w tym dofinansowanie unijne wynosi prawie 355 mln zł.

ZAlew / PAP / opr. SzyMon

Fot. pixabay.com

Exit mobile version