Nie dla reklam alkoholu

tv 2223047 960 720

Reklama piwa w telewizji i radiu przed godziną 23.00 powinna być zakazana. Ograniczenia dotyczące dostępności do alkoholu, w tym jego reklamy – to propozycje zawarte w poselskim projekcie nowelizacji ustawy o wychowaniu trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Zdaniem ministra zdrowia Konstantego Radziwiłła, projekt wychodzi naprzeciw oczekiwaniom społecznym. Obecnie w Polsce alkohol jest łatwo dostępny i tani, dlatego konieczne są różnego rodzaju ograniczenia: poczynając od reklamy, poprzez te cenowe, czasowe i geograficzne. W opinii ministra Radziwiłła, takie rozwiązania przynoszą efekty, co potwierdzają na przykład kraje skandynawskie, w których z poważnego problemu alkoholowego udało się wybrnąć. Dlatego te dobre doświadczenia opisane i udokumentowane powinny być wzorem dla nas.

Dyrektor Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Krzysztof Brzózka uważa, że reklama alkoholu powinna być zakazana. Państwa szczególnie zagrożone rozwojem problemów alkoholowych, czyli Litwa, Łotwa, Estonia, nawet Ukraina – zakazały reklam alkoholu. Polska jest jednym z nielicznych krajów europejskich, gdzie spożycie alkoholu rośnie, podczas gdy w innych państwach spada. – Inicjacja alkoholowa w Polsce jest w tej chwili na poziomie 11-12 roku życia. To jest nie do przyjęcia – powiedział Brzózka.

– Badania dowodzą, że reklama ma duży wpływ na podświadomość człowieka oraz ilość spożywanego alkoholu – podkreśla Piotr Dreher, przewodniczący Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Lublinie. – Młodzież bardzo często zaczyna swoją przygodę z alkoholem od piwa – dodaje.

– Likwidacja reklam piwa jest remedium na to, żebyśmy przestali być hipokrytami w stosunku do młodzieży – podkreśla Brzózka. – 2500 godzin reklam emitowanych w mediach (nie licząc mediów społecznościowych) pokazuje, że dobra zabawa, świetny humor, siła i sprawność oraz powodzenie związane są z alkoholem – dodaje.   

Według statystyk alkoholu nadużywa 12% dorosłych Polaków. Specjaliści zwracają uwagę, że pijemy bardzo ryzykownie i spożywamy bardzo dużo napojów wysokoprocentowych.

PAP / PaSe / opr. PaW

Fot. pixabay.com

Exit mobile version