Wystawa fotografii Kingi Hendzel w Radiu Lublin

Wystawę fotografii redaktor Kingi Hendzel (na zdj. z prawej), zatytułowaną „Nie do zobaczenia – listy z Ravensbrück”, można od 21 września oglądać w Galerii Fotografii Radia Lublin. Ekspozycja składa się ze zdjęć listów pisanych moczem przez lubelskie harcerki – polskie więźniarki niemieckiego obozu koncentracyjnego w Ravensbrück. Towarzyszą im fotografie, wykonane podczas kwietniowej wizyty autorki na terenie byłego obozu.

– Cały czas mam w pamięci chwilę, kiedy weszłam do obozu w Ravensbrück. Padał deszcz, więc trzymałam aparat fotograficzny pod kurtką. Kiedy pojawiło się słońce, po niebie zaczęły „biec” dwie tęcze. Trwało to kilkanaście sekund. W pewnym momencie zamknęłam oczy. Kiedy je otworzyłam, nie było ani tęczy, ani słońca. I wydawało mi się, że wszystko, co przed chwilą przeżyłam, było wytworem mojej wyobraźni. Jednak te fotografie zostały w aparacie – opowiadała redaktor Kinga Hendzel.

– Wystawa robi niesamowite wrażenie – stwierdziła Barbara Oratowska, kierownik Muzeum Martyrologii „Pod Zegarem” w Lublinie. – To piękny temat i świetny pomysł.

Wśród osób, które uczestniczyły w wernisażu, była Barbara Malinowska, córka dr Kazimiery Litwiniuk lekarza i żołnierza Armii Krajowej, społecznika. – Wśród przyjaciółek mojej mamy, odwiedzających nasz dom, były kobiety, które w Ravensbrück poddawano eksperymentom medycznym – mówiła Barbara Malinowska. – Jednak nikt, oglądając z zewnątrz, nie sądziłby, że osoby mające taką wolę życia, tyle radosnej aktywności w sobie, padły ofiarą tak potwornych eksperymentów

Publiczność zgromadzona na wernisażu usłyszała także fragmenty reportaży „Listy z Ravensbrück” oraz „Obóz nad jeziorem”, autorstwa redaktor Magdy Grydniewskiej z Polskiego Radia Lublin.
Wystawę fotografii redaktor Kingi Hendzel „Nie do zobaczenia – listy z Ravensbrück” można oglądać w siedzibie Polskiego Radia Lublin przy ul. Obrońców Pokoju 2. 

MaK / opr. ToMa

Na zdj: Wernisaż wystawy Kingi Hendzel „Nie do zobaczenia – listy z Ravensbrück”, Lublin, 21.09.2017, fot. Piotr Michalski

Exit mobile version