Drogowcy ogłosili przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla ostatniego z odcinków drogi S19 na terenie województwa lubelskiego. 24-kilometrowy odcinek od węzła Lubartów Północ do węzła Lublin Rudnik jest częścią Via Carpatia – międzynarodowego szlaku z północy na południe Europy, wiodącego z państw nadbałtyckich na Bałkany.
Powstanie drogi ekspresowej łączącej Lubartów z obwodnicą Lublina zakłada też przebudowę istniejącej obwodnicy Lubartowa. Powstanie druga jezdnia, bezkolizyjne węzły oraz wiadukty. W miejscu obecnego skrzyżowania DK19 z drogą wojewódzką 815 powstanie węzeł Lubartów Północ, a na przecięciu z drogą powiatową, prowadzącą do Kozłówki, węzeł Lubartów Zachód. – Poza tym dwa kolejne węzły powstaną w Niemcach – dodaje Krzysztof Nalewajko, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Lublinie.
Realizację inwestycji, dotyczącej lubelskiego odcinka Via Carpatii, przewidziano na lata 2020-2024. Koszty budowy 24-kilometrowej trasy oszacowano na 900 milionów złotych.
Jak zauważa Krzysztof Nalewajko – 200 kilometrów Via Carpatii biegnie przez województwo lubelskie. Dokończenie drogi ma kluczowe znaczenie dla mieszkańców regionu za sprawą dwóch węzłów. Pierwszy to skrzyżowanie z przyszłą autostradą A2 w okolicy Międzyrzeca Podlaskiego. Dla niektórych mieszkańców naszego województwa oznacza to łatwiejszy dojazd do Warszawy. Kolejnym jest wspólny przebieg kilku dróg ekspresowych na obwodnicy Lublina, czyli S12 i S17 – tłumaczy Nalewajko.
To nie jedyna kluczowa inwestycja dla naszego regionu. Jak zaznacza Stanisław Schodziński, dyrektor GDDiK Oddział w Lublinie, są już zapewnione środki na obwodnicę Chełma. – Będziemy ogłaszać przetarg na koncepcję programową, a później na wykonanie. Mamy już środki na budowę S17 od Piask na Zamość,- Tomaszów Lubelski i Hrebenne – dodaje Schodziński.
PaSe / ZAlew
Fot. archiwum