Muzeum Południowego Podlasia zakupiło obraz autorstwa Włodzimierza Łosia ,,Spotkanie na grobli”. Dzieło wzbogaciło liczącą ponad 300 muzealiów, jedyną w Polsce kolekcję malarstwa dawnego i współczesnego, której motywem przewodnim są konie. Wart 89 tysięcy złotych obraz został zakupiony dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Na ten cel resort przeznaczył 63 tysiące złotych.
– Obraz pochodzi z 1883 roku – mówi kustosz Muzeum Południowego Podlasia, Violetta Jarząbkowska. – Przedstawia scenkę sytuacyjną, w której dwa wozy mijają się na grobli usypanej z ziemi pomiędzy dwoma zbiornikami wody. Jeden z wozów przechyla się, bo koła zaczepiły się o pień drzewa. Jest na tyle przechylony, że wyraźnie widać, że niedługo się przewróci. Włodzimierz Łoś kształcił się w Monachium, należy do cenionych malarzy. Przepięknie malował konie. Był bardzo wrażliwy na przyrodę, co widać na obrazie. Ponadto, potrafił uchwycić jakąś żartobliwą sytuację.
Muzeum, aby nabyć dzieło, przystąpiło do programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kolekcje muzealne”: – Jest to już czwarty obraz zakupiony z dofinansowania. Jako pierwszy zakupiliśmy obraz Włodzimierza Łosia „Sanie przed bramą”. Kolejny obraz to „Kwestarz” Wierusza-Kowalskiego i „Czwórka krakowska” Władysława Szernera.
Te cenne obrazy, z których najdroższy – kosztujący ponad 200 tysięcy zł „Kwestarz” Alfreda Wierusza-Kowalskiego – wzbogaciły kolekcję muzealną ”Konie, jeźdźcy, zaprzęgi w malarstwie polskim XIX i XX wieku”.
– To jedna z naszych najstarszych kolekcji muzealnych. Jedyna taka w kraju – mówi dyrektor Muzeum Południowego Podlasia, Małgorzata Nikolska. – Powstała już w latach 70., kiedy muzeum z regionalnego przekształciło się w okręgowe. Władze województwa miały wtedy ambicje, żeby muzeum posiadało galerię malarstwa z prawdziwego zdarzenia, w związku z czym zdecydowaliśmy się na tę tematykę, kierując się tym, że niedaleko Białej znajduje się najstarsza w Polsce i najbardziej znana na świecie stadnina koni arabskich.
Wystawą ”Konie, jeźdźcy, zaprzęgi w malarstwie polskim XIX i XX wieku” zainteresowało się Narodowe Muzeum Sztuki w Mińsku, które zwróciło się z prośbą do Muzeum Południowego Podlasia o użyczenie obrazów, które miałyby być zaprezentowane na ekspozycji na Białorusi.
MaT/ DySzcz
Fot. Małgorzata Tymicka