Film o zagrożeniach i pułapkach okresu dorastania robią nastolatkowie w Zamościu. Rozpoczęła się kampania „Top Ten – faktów, których nie wiesz o…”. Realizuje ją Zamojski Klub Karate Tradycyjnego przy współpracy z Liceum Ogólnokształcącym Centrum Szkół Mundurowych oraz Dwujęzyczną Szkołą Podstawową Smart School.
– To nie będą typowe lekcje wychowawcze – zapewnia pedagog szkolny w Centrum Szkół Mundurowych, Adam Magryta. – Nie chcemy czegoś nakazywać, moralizować. Chcemy im tylko zwrócić uwagę i otworzyć nieco szerzej oczy.
– Współcześni nastolatkowie muszą mieć świadomość tego, że czyha na nich wiele pokus i niebezpieczeństw – mówi Irmina Szady-Czubara z Liceum Ogólnokształcącym Centrum Szkół Mundurowych w Zamościu. – Muszą też wyrobić w sobie postawę asertywności. Jest to połączenie zabawy z uświadamianiem i profilaktyką zdrowia. Uczniowie realizują filmy, podają pomysły, które wcielają w życie, także jest to po części także ich projekt.
– Bardziej wiemy jak trafić do młodych ludzi niż nauczyciele. Rówieśnicy zawsze się dogadają – mówi Magda Kusa z drugiej klasy LO Centrum Szkół Mundurowych w Zamościu. – Odgrywam rolę starszej gospodyni, która ma już męża i dzieci. I skoro jej mąż pije, a dzieci też sięgają po alkohol, to żeby nie odstawać, również powinna po ten alkohol sięgnąć. To zaklęty krąg, który pokazuje, że nie tylko młodzież, ale i starsi, którzy są przykładem, sięgają po alkohol. Problemów jest bardzo dużo. Wieczorem, wychodząc na miasto można spotkać grupki chłopców i dziewczyn, którzy piją i palą papierosy. Takie rzeczy są na porządku dziennym. Ludźmi kieruje głupota, chęć popisania się przed innymi, ciekawość.
Pierwszy z filmów będzie się skupiał na substancjach psychoaktywnych, drugi – na tematyce bulimii, depresji i anoreksji, natomiast trzeci – na asertywności.
– Ostatni film będzie prezentował alternatywy, które mogą zaszczepić w nich pasję, zainteresowania, żeby mogli w kreatywny sposób się rozwijać – dodaje Adam Magryta.
– Taka kampania pokazana w sposób zabawny, podany przez rówieśników, na pewno łatwiej dotrze do innych – dodaje Magda Kusa.
O tym, czy projekt przemówi do młodych ludzi dowiemy się w ciągu najbliższych tygodni – wtedy powstaną kolejne filmy. W listopadzie młodzież zorganizuje happening na Starym Mieście, a 22 grudnia odbędzie się podsumowanie kampanii.
AlF/ DySzcz
Fot. Aleksandra Drozd