Droga krajowa numer 82 Lublin-Łęczna często jest zakorkowana. Tłumy lublinian w lecie jeżdżą tamtędy nad jeziora. Poza sezonem też jest spory ruch. Wielu mieszkańców Lublina pracuje w Bogdance, a łęcznianie często dojeżdżają do pracy w Lublinie.
Sprawa zajął się nawet poseł Tomasz Rzymkowski z Kukiz’15, który napisał interpelację do ministra infrastruktury i budownictwa. Pytał w niej o plany Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad dotyczące usprawnienia ruchu na tej drodze.
– Realizujemy na niej sukcesywne równego rodzaju działania poprawiające bezpieczeństwo: budowę lewoskrętów, przejść dla pieszych, modernizację skrzyżowań. Takie prace są prowadzone chociażby w miejscowości Kołacze – informuje rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Lublinie, Krzysztof Nalewajko. – Ale nie mamy środków na to, żeby przebudować tę drogę kompleksowo.
– Na pewno wymaga ona poszerzenia – przyznaje Mariusz Fijałkowski, radny miasta Łęcznej. – W ostatnich miesiącach widzimy, że faktycznie się zaczyna korkować. Ma to miejsce na przykład w rejonie osiedla Borek w Turce, w Wólce Lubelskiej i na ulicy Turystycznej w Lublinie. Trasa ta „przyjmuje” coraz więcej samochodów.
– Tematem tej drogi żyjemy od lat kilkunastu. Odbyłem w tej sprawie już niejedno spotkanie w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, tak w Lublinie, jak i Warszawie. Jako gmina przed kilku laty przyjęliśmy dokumentację przewidującą poszerzenie trasy i uruchomienie na niej trzech pasów. Niestety ta dokumentacja nie uzyskała akceptacji w gminie Wólka Lubelska. Natomiast w GDDKiA usłyszałem, ze jest rozpatrywana koncepcja nowego połączenia Łęcznej z Lublinem, od węzła Mełgiewska na obwodnicy Lublina, mająca na celu lepsze skomunikowanie lotniska w Świdniku – mówi burmistrz Łęcznej, Teodor Kosiarski.
Innym wyjściem na lepsze skomunikowanie Lublina i Łęcznej mogłaby być budowa Szlaku Staropolskiego, czyli drogi S46 od Włodawy przez Łęczną, Lublin, Kielce, Częstochowę, Opole do Kudowy. – Połączenie to nigdy nie wyszło jednak poza ogólne opracowania – odpowiada Krzysztof Nalewajko. – Trudno mi powiedzieć, czy dalej coś będzie działo się z tą ideą. Nie ma jej jednak w obecnie obowiązującym „Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023”.
JZoń / opr. ToMa
Fot. archiwum