Lubelskie lotnisko będzie dostępniejsze dla niepełnosprawnych

20171106 112120

Na lubelskim lotnisku będą pracowały osoby niepełnosprawne, a dla niepełnosprawnych pasażerów pojawią się nowe udogodnienia. Port Lotniczy Lublin podpisał w tej sprawie list intencyjny z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

– Ostatnie dane statystyczne mówią, że w Polsce mamy ok. 12% osób niepełnosprawnych – jest to ok. 4,5 mln osób. Oni również korzystają z lotów – mówi zastępca dyrektora zarządu ds. finansowych PFRON Tomasz Maruszewski.

– Każde lotnisko ma obowiązek obsłużenia osoby niepełnosprawnej. Powstaje on od pierwszego kontaktu niepełnosprawnego ze strefą odprawy. Jeżeli jest osoba o ograniczonej zdolności ruchowej to istnieje obowiązek przewiezienia jej przez wszystkie punkty kontroli bezpieczeństwa i odprawy, a następnie dostarczenia do samolotu. Mamy specjalne samochody z windami umożliwiające bezpośrednio wjazd wózkiem do samolotu oraz wózki, które mieszczą się w rzędach między siedzeniami – wyjaśnia Krzysztof Wojtowicz, prezes Portu Lotniczego Lublin. – Współpraca będzie bardziej ukierunkowana na potencjalnych pasażerów lub tych, którzy dopiero dojeżdżają do lotniska. Chodzi nam o to, aby opiekę nad osobami niepełnosprawnymi sprawować już od parkingu. To m.in. możliwość powiadomienia, że jest tam osoba, która potrzebuje pomocy oraz kontaktowania się z nią – dodaje.

W podpisanym porozumieniu znajdują się cele do realizacji. – Istotnymi kwestiami wyszczególnionymi w liście intencyjnym jest zlikwidowanie wszystkich barier architektonicznych. Chcemy również pomóc naszemu partnerowi w zwiększeniu zatrudnienia osób niepełnosprawnych – zaznacza Tomasz Maruszewski.

– W 2014 roku poziom zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynosił ponad 6%, wtedy pracowało 12 osób. Z przyczyn formalnych, czyli bezdusznych przepisów, nie mogliśmy tego kontynuować. Byli to dobrzy pracownicy – obsługiwali kamery, czujniki i radary monitorujące ruch ludzi-pasażerów i zwierząt – tłumaczy prezes portu.

– Projektowane są „błękitne ścieżki”. W budynkach powstałyby pętle indukcyjne dla niesłyszących, oznaczenia w alfabecie Braille’a dla niewidomych oraz ścieżki, po których osoba niepełnosprawna mogłaby dotrzeć do samolotu – mówi Jerzy Dębski, dyrektor lubelskiego oddziału PFRON.

Lubelskie lotnisko jest trzecim portem w kraju – po Okęciu i Balicach, który podpisał podobne porozumienie z PFRON.

PaSe

Fot. Sebastian Pawlak

 

Exit mobile version