wtorek, 23 stycznia 2024
ARCHIWUM - Radio Lublin S.A.

ARCHIWUM RADIO LUBLIN

ARCHIWUM - Radio Lublin S.A.
  • ARCHIWUM
  • KATEGORIE
  • TAGI
  • RADIO LUBLIN
ARCHIWUM - Radio Lublin S.A.
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Strona Główna Redakcje Publicystyka

Michał Kawka o przygotowaniu samochodu do zimy

01 grudnia 2017 / 11:25
A A
Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterKod QR

Zima w końcu uderzy z pełną siłą. Jak wtedy przygotować pojazd? O tym Jacek Bieniaszkiewicz rozmawiał na antenie Radia Lublin z Michałem Kawką, wiceprezesem Automobilklubu Chełmskiego i członkiem zarządu stowarzyszenia Drive Art.

– Podstawowa sprawa to zimowe opony. Trzeba je założyć odpowiednio wcześniej i nie czekać do ostatniego momentu, bo zima może nas zaskoczyć, a w takich sytuacjach kolejki do wulkanizatorów znacznie się wydłużają i może być z tym problem – mówił Michał Kawka. – Pamiętajmy też o tym, że w takich warunkach mamy ograniczoną widoczność. Korzystajmy więc ze świateł mijania – zwłaszcza w tych samochodach, gdzie mamy doczepione światła do jazdy dziennej za parę groszy z marketu, które w warunkach ograniczonej widoczności przy jesiennych szarówkach czy opadach śniegu są praktycznie niewidoczne. To, że my widzimy nie znaczy, że nas widzą.

Jeżeli włączone są światła mijania, a nie do jazdy dziennej, to włączone są jednocześnie światła z tyłu. Jeżeli jedziemy na światłach dziennych, tył jest nieoświetlony i może być niewidoczny.

– Raz, że te światłą mijania są mocniejsze, a dwa, że mamy samochód oświetlony z obu stron, więc dla osób podróżujących za nami również jesteśmy dużo lepiej widoczni – zaznaczył Michał Kawka.

Gość porannej rozmowy Radia Lublin zauważył także, że warto wybrać się z samochodem na myjnię, jak również pamiętać o posmarowaniu uszczelek:  – Nie polecam tutaj babcinych, domowych sposobów polegających na smarowaniu tłuszczem, który często powoduje później zniszczenie tych uszczelek. Są specjalne preparaty, które nie są drogie i możemy je kupić praktycznie w każdym markecie. Trzeba też pamiętać o czystości szyb, lusterek i świateł. Jeśli chodzi o elementy samochodu, to podstawową rzeczą jest płyn do spryskiwaczy. Jeśli zostaje nam płyn letni, są dostępne koncentraty mieszalne z innymi płynami, więc można po prostu dolać, choć oczywiście najlepiej byłoby zalać cały płyn zimowy, jeśli jest taka możliwość. Pamiętajmy, żeby ten płyn znalazł się nie tylko w zbiorniczku, ale też w przewodach doprowadzających.

Jeśli chodzi o przygotowanie samego siebie do jazdy zimą, niezwykle istotna jest kwestia ubioru.

– W okresie zimowym mamy więcej warstw ubrań na sobie, co powoduje, że zapinając pasy bezpieczeństwa zabezpieczamy kurtkę i ubrania, a nie siebie – mówił Michał Kawka. – Warto rozpiąć kurtkę i wyciągnąć spod pasa, aby ten przylegał jak najbliżej ciała. Wtedy właściwie spełnia swoje zadanie. Czapki z kolei zatykają nam uszy – wtedy gorzej słyszymy, a przecież nie tylko jednym zmysłem odbieramy to, co dzieje się dokoła nas na drodze.

Jeśli chodzi o zachowania na drodze, również musi nastąpić przejście na tryb zimowy.

– Należy pamiętać, żeby obie ręce były cały czas na kierownicy. Jeśli zmienimy bieg, nie musimy trzymać lewarka – on nie wypadnie. Warto, żeby ręka po zmianie biegów od razu wracała na kierownicę, żeby ruchy na niej były płynniejsze – zaznaczył Michał Kawka. – Nie należy szarpać kierownicy, bo w warunkach ograniczonej przyczepności powoduje jej zerwanie. Delikatnie obsługujmy również gaz i hamulec. Pamiętajmy też o zwiększonej odległości do innych samochodów. A wychodząc rano do pracy nastawmy budzik kilka minut wcześniej, żeby spokojnie do niej dotrzeć.

– Często robimy pokazy na szkoleniach jak zachować prawidłową odległość od poprzedzającego nas pojazdu. Pamiętamy, że im większe auto, tym większa masa i tym większa droga hamowania w stosunku do auta mniejszego. Jeśli chodzi o technikę bezpiecznej jazdy od dawna promowana jest reguła 2 sekund, którą zwiększamy nawet do 3 sekund. Jedna sekunda na naszą reakcję, druga na rozpoczęcie hamowania, a trzecia na wszelki wypadek – mówił Michał Kawka.

Michał Kawka poleca też szkolenia z zimowej jazdy pod okiem instruktorów, gdyż samodoskonalenie na przygodnych placach prowadzi nierzadko do pogłębienia u kierowców złych nawyków.   

JB (opr. DySzcz)

Fot. Weronika Pawlak

„01.12.2017 Gość Radia Lublin” RL Po Orbanie (mp3)
Odtwarzacz plików dźwiękowych
00:00
00:00
00:00
Używaj strzałek do góry/do dołu aby zwiększyć lub zmniejszyć głośność.
1. „01.12.2017 Gość Radia Lublin” — RL Po Orbanie (mp3)
13:40
Następna wiadomość

Wypadki z udziałem pieszych. Jedna osoba nie żyje

SZUKAJ

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki

Podobne

  • Noworoczne „prezenty” od władz dla rosyjskich rezerwistów. Wśród nich wiersze o śmierci
  • „Ukraina broni nas przed złem”. Dary zebrane podczas PDPZ jadą do Bachmutu i Charkowa [ZDJĘCIA]
  • Dziury na ulicach po ataku zimy. Lubelscy drogowcy i warsztaty samochodowe mają pełne ręce roboty
  • O czym musisz wiedzieć, zanim ruszysz na stok?
  • Dofinansowanie do in vitro w Lublinie. Miejski program będzie funkcjonować od nowego roku

Radio Lublin S.A.
ul. Obrońców Pokoju 2
20-030 Lublin
tel. 801 501 022 / 81 53 64 200
e-mail: poczta@radiolublin.pl

© 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A.

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • ARCHIWUM
  • KATEGORIE
  • TAGI
  • RADIO LUBLIN
Ta witryna wykorzystuje cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.
Skip to content
Open toolbar Narzędzia ułatwień

Narzędzia ułatwień

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • KontrastKontrast
  • NegatywNegatyw
  • Podkreśl linkiPodkreśl linki
  • Czcionka alternatywnaCzcionka alternatywna
  • Reset Reset