Pociąg do Hrubieszowa – co dalej z linią kolejową?

20171220 112637

Data 10 grudnia 2017 roku zapisała się w historii Hrubieszowa jako dzień powrotu pociągu dalekobieżnego PKP Intercity. 

Są już pierwsze podsumowania dotyczące długo wyczekiwanego połączenia. Na spotkaniu z mieszkańcami pojawił się wiceprezes PKP Intercity Jarosław Oniszczuk. W ciągu 10 dni od uruchomienia połączenia krajowego niepokój niektórych hrubieszowian wzbudziło podstawienie komunikacji zastępczej zamiast pociągów. 

Obawy mieszkańców przywołuje poseł na sejm RP Sławomir Zawiślak, który zabiegał o przywrócenie połączenia. – Pojawiły się różne społeczne dywagacje i zapytania czy pociąg będzie, o ceny oraz o rzeczywisty dojazd do Hrubieszowa.

– Zastępcza komunikacja autobusowa jest ze względu braku lokomotyw. Nie mamy ich, ponieważ aż trzy miały zderzenie z samochodami. Gdy przywracamy je do ruchu, musieliśmy uruchomić komunikację zastępczą. Autobusy są nie ze względu, że nie chcemy uruchamiać pociągu, tylko aby ich nie odwoływać i zabezpieczyć ludziom dojazd – tłumaczy Jarosław Oniszczuk, wiceprezes PKP Intercity.

– Mieszkańcy nie przyjmowali informacji, że jest to wyłącznie sytuacja awaryjna i z uwagi na sprawy sprzętowe na kolei jest dowóz autobusowy – przyznaje Ryszard Wiech, radny rady miejskiej w Hrubieszowie.

– Miasto bez kolei nie ma znaczenia, ona jest oknem na świat. Mieliśmy to utrudnienie i serce bolało patrząc na niszczejący dworzec – zaznacza Jerzy Krzyżewski, prezes Towarzystwa Regionalnego Hrubieszowskiego.

– Przywrócenie połączeń kolejowych w naszym regionie ma duże znaczenie. Z racji, że jesteśmy miastem najbardziej wysuniętym na wschód Unii Europejskiej to było przykro, że nie mieliśmy żadnego połączenia kolejowego. Dobrze, że kolej wyszła naprzeciw oczekiwaniom pasażerów – uważa Dariusz Kutera, dyżurny ruchu.

– Nasza młodzież wyjeżdża studiować poza teren Hrubieszowa i powiatu. Perspektywicznie patrząc jest to potrzebne dla naszej lokalnej społeczności – mówi Ewa Puszek-Nowak, wychowawca z Placówki Oświatowo-Wychowawczej.

– Będziemy robili wszystko, aby tę infrastrukturę rozbudować. Zamierzenia są także w rozmowie z PKP PLK. Już jest przetarg na wykonanie dokumentów studium wykonalności na modernizację i elektryfikację linii kolejowej w kierunku Zamościa. Wierzę, że przy zaangażowaniu Urzędu Marszałkowskiego po zrobieniu tego dokumentu będziemy czynili starania o zrobienie tej inwestycji, która spowoduje, że PKP Intercity po remoncie linii kolejowe nr 7 Lublin – Warszawa, uruchomi połączenie z Hrubieszowa, przez Zamość do Warszawy – dodaje Zawiślak.

Bezpośrednie połączenie krajowe powróciło do Hrubieszowa po 13 latach przerwy. Pociąg Intercity „Hetman” kursuje codziennie w relacji Hrubieszów – Jelenia Góra. 

AlF

Fot. Aleksandra Flis

Exit mobile version