Prototyp innowacyjnej szybkiej ładowarki do samochodów elektrycznych powstał na Politechnice Lubelskiej. Urządzenie testuje zespół naukowców z Katedry Napędów i Maszyn Elektrycznych uczelni, pod kierunkiem prof. Wojciecha Jarzyny.
Ładowarka umieszczona w latarni to pomysł pracowników spółki PGE Dystrybucja, a jak zapewnia profesor Jarzyna rozwiązanie jest absolutnie innowacyjne. – Nasz układ umożliwia dwukierunkową konwersję energii elektrycznej. Pierwsza funkcja to oczywiście ładowanie pojazdu elektrycznego, ale druga obejmuje przesył energii z niego do sieci elektrycznej. I to właśnie ta druga funkcja jest absolutnie nowa.
– Poszukiwaliśmy od dłuższego czasu możliwości zbudowania infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych – stwierdza Bartłomiej Mroczek, dyrektor Biura Strategii i Innowacji PGE Dystrybucji S.A. – Widzieliśmy w takiej usłudze duży potencjał. A z drugiej strony poszukiwaliśmy innego rozwiązania, niż to, co na rynku już dzisiaj można dostać.
Opracowywany układ będzie miał inteligentny system informowania użytkownika. – Pozwoli on mu między innymi określić sposób zapłaty. Będzie on mógł się rozliczyć na przykład przez stronę internetową albo w formie dodatkowego rachunku, który i tak płaci za prąd w domu – informuje Dariusz Zieliński z Katedry Napędów i Maszyn Elektrycznych.
– Efektem naszych prac będzie prototyp, który będzie można pozyskać w licencji otwartej, czyli za darmo. Firmy, które wdrożą go do produkcji, zapłacą Politechnice Lubelskiej i PGE Dystrybucji tantiemy, dopiero gdy osiągną z tego jakieś profity – dodaje prof. Wojciech Jarzyna.
– Jest już zbudowana jedna ładowarka, którą testujemy. Powstała ona w oparciu o części, które posiadaliśmy, ponieważ okazuje się, że mieliśmy duży problem z dostaniem takich elementów na rynku. Mamy w tym momencie boom samochodów elektrycznych i ładowarek – wyjaśnia Dariusz Zieliński. – Mamy kontakt ze sporymi firmami, które zainteresowane są produkcją naszego urządzenia. Najważniejsza jest infrastruktura i umożliwienie ładowania powszechnego i wtedy samochody elektryczne się u nas pojawią.
Prototypowe ładowarki pojawia się w Lublinie w przyszłym roku. Wynalazek ma być gotowy do sprzedaży na początku 2020 r.
SzyK / opr. ToMa
Fot. nadesłane