Dokładnie 20 lat temu z taśmy montażowej zjechał ostatni dostawczy Żuk produkowany w dawnej Fabryce Samochodów Ciężarowych w Lublinie. Łącznie powstało blisko 600 tysięcy egzemplarzy tego pojazdu.
Oparty był on na podzespołach samochodu osobowego FSO Warszawa. Produkcja rozpoczęła się w 1959 roku. Początkowo pojazd montowano w wersji pick-up. Potem pojawiały się furgonetki, w Żukach montowano też mocniejsze silniki, również Diesla. Konstruktorami samochodu byli inżynierowie Stanisław Tański oraz Roman Skwarek. Za wygląd nadwozia natomiast odpowiadał Julian Kamiński.
Kultowy już Żuk eksportowany był do wielu krajów na całym świecie, m.in. do Związku Radzieckiego, Bułgarii, Szwecji, Finlandii czy Egiptu.
Decyzję o zaprzestaniu jego produkcji podjęto w roku 1998.
MaTo / opr. ToMa
Fot. Travelarz / fot. archiwum