Czy Polacy są uzależnieni od foliówek?

smieci 23

Polacy coraz częściej rezygnują w sklepach z jednorazowych, płatnych reklamówek. Od 1 stycznia, obowiązuje ustawa, która likwiduje bezpłatne torby plastikowe w sklepach. Zgodnie z rozporządzeniem, opłata za nie wynosi minimum 25 groszy. Wprowadzenie opłaty za foliowe jednorazówki ograniczyło ich popularność wśród klientów – tak wynika z obserwacji sprzedawców.

– Gdy wychodzę to myślę o tym, w sklepie też widzę, że ludzie odmawiają sprzedawcom reklamówek oferowanych w sklepie. Zawsze uważałam, że toreb trzeba wielokrotnie używać, może teraz zacznie mniej reklamówek fruwać w powietrzu – mówią mieszkańcy Lublina.

– Wokół tego było sporo szumu, dyskusji i informacji. Odpłatne reklamówki rzeczywiście pojawiły się, widzę że ludzie z nich rezygnują – przyznaje Krzysztof Gorczyca, Towarzystwo dla natury i człowieka. – Drobne, lotne woreczki są nie tylko na powierzchni ziemi, ale też fruwają. Jeśli bierzemy każdy towar w osobną reklamóweczkę to wpływa to na nasz krajobraz. One trafiając do kontenerów zaczynają latać i trafiają do wody. Taka torba foliowa może towarzyszyć nam od 70 do 400 lat.

– Zaobserwowałam, że w ostatnich 2-3 miesiącach mniej ludzi bierze reklamówki. Sama też idąc do sklepu biorę swoją reklamówkę. Jeżeli ktoś ma kupić reklamówkę za 30 gr., a kiedyś kosztowała 10 gr. to oczywiście woli wziąć swoją – mówią lublinianie. – Trzeba nauczyć się żyć bez plastików, by nie niszczyć środowiska, a zmiany trzeba zacząć od siebie.

– Przestrzeganie przepisów dotyczących lekkich toreb na zakupy, które weszły w życie od 1 stycznia zostało poddane nadzorowi inspekcji handlowej. To nowe przepisy i jeszcze żadnych inspekcji nie prowadziliśmy, ale można ich oczekiwać zarówno w małych sklepikach, jak i dużych sieciach handlowych – wyjaśnia Łukasz Drzewiecki, Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Lublinie. – Kary nakładane za sprzedaż toreb foliowych niezgodnie z przepisami mogą wynosić 500 do 20 tysięcy złotych. Będzie je nakładać, po uzyskaniu informacji po kontroli, Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska.

– Na dokładne dane, dotyczące tego jak zmieniła się liczba sprzedawanych foliowych reklamówek, musimy poczekać kilkanaście miesięcy – informuje Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Lublinie.

Do niedawna każdy mieszkaniec naszego kraju korzystał z około 300 jednorazowych reklamówek rocznie. Dla porównania w Danii czy Finlandii każdy mieszkaniec zużywa tylko 4 sztuki takich opakowań w ciągu roku. 

SuPer

Fot. pixabay.com

Exit mobile version