Przebudowa stacji kolejowych oraz budowa nowoczesnego lokalnego centrum sterowania to jedne z ważniejszych prac zaplanowanych na linii kolejowej Biała Podlaska – Terespol. To ostatni etap modernizacji szlaku E20 na odcinku Siedlce-Terespol. Koszt inwestycji wyniesie ponad 555 mln złotych.
Pracę rozpoczną się w połowie marca. W ramach projektu PKP Polskie Linie Kolejowe przebudują stacje: Biała Podlaska, Małaszewicze i Terespol. – Przewidziane są przebudowy wszystkich układów peronowych, włącznie z dostosowaniem do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Będzie nowoczesne oświetlenie i monitoring, tory gwarantujące wyższą prędkość – informuje dyrektor projektu Witold Cytawa.
Na przebudowanych stacjach wyższe perony ułatwią wsiadanie do pociągów. Na stacji w Białej Podlaskiej wybudowane zostanie nowe przejście podziemne, zaś układ komunikacyjny miasta usprawni wiadukt kolejowy przy ulicy Lubelskiej, nad drogą wojewódzką nr 812. Dla obsługi ruchu pasażerskiego powstanie nowy przystanek Biała Podlaska Rozrządowa.
– Sam dworzec mamy wyremontowany. Wygląda on bardzo ładnie i okazale. Natomiast perony są w fatalnym stanie – stwierdza wiceprezydent Białej Podlaskiej, Adam Chodziński. Cieszy się on też z powstania nowego przystanku w okolicach uczelni. – Myślę, że wiele osób będzie z niego korzystało. Dotyczy to przede wszystkim studentów. Ale najbardziej istotną kwestią, przy której najbardziej się napracowaliśmy, jest budowa bezkolizyjnego skrzyżowania w ciągu ulicy Witoroskiej i Lubelskiej. To zdecydowanie poprawi komunikację tej części miasta z jego centrum.
Z kolei w Terespolu powstanie lokalne centrum sterowania, które – dzięki nowym komputerowym urządzeniom – umożliwi sprawny i bezpieczny przejazd pociągów. Nad rzeką Rudką zostanie zbudowany nowy most.
– Modernizacja zakończy się w sierpniu 2020 roku. Między Białą Podlaską a Terespolem pociągi osobowe pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h – mówi Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
– Realizacja całego projektu zwiększy komfort pasażerów – mówi pełnomocnik wojewody lubelskiego ds. rozwoju infrastruktury kolejowej i doradcza ministra infrastruktury, Tomasz Gontarz. Inwestycja wpisuje się również w rozwój Nowego Jedwabnego Szlaku. Linia kolejowa E20 to jego ważna część. – Będą nią mogły przejeżdżać cięższe składy. Zwiększy się też przepustowość tego odcinka, dzięki czemu z Brześcia będzie mogło wyjechać więcej pociągów i pojechać na zachód. Więcej składów pojedzie też w kierunku przeciwnym – w stronę Chin – dodaje Gontarz.
W związku z pracami ograniczony będzie ruch pociągów osobowych. W związku z tym Polskie Linie Kolejowe od 11 marca do 29 kwietnia 2019 r. uruchomią zastępczą komunikację autobusową pomiędzy Białą Podlaską a Terespolem.
MaT /PaSe / opr. ToMa
Fot. archiwum