Lech Janerka, czyli jedna z ikon, a jednocześnie najbardziej zagadkowych i oryginalnych postaci polskiej sceny muzycznej; mocny, elektroniczny beat brawurowo połączony z północnoafrykańskim folkiem w wykonaniu Ammar 808 oraz specjalny, premierowy projekt duńsko-polski – Afenginn & Bastarda to kolejne atrakcje tegorocznego festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia (28 czerwca – 1 lipca 2018 w Lublinie).
Lech Janerka
Na burzliwą historię polskiej muzyki alternatywnej składa się szereg niezwykłych artystów, zespołów muzycznych i legendarnych postaci. Na tej liście specjalne miejsce zarezerwować trzeba dla Lecha Janerki, czyli artysty, który w zasadzie od początku świadomie i nierzadko bezkompromisowo podążał własną muzyczną drogą – zarówno jako frontman grupy Klaus Mitffoch, jak i w ramach solowej działalności. Na lubelski koncert Lecha Janerki złoży się przekrojowa mieszanka największych hitów z różnych okresów twórczości artysty, ale też materiały unikalne i rzadko wykonywane na żywo.
Ammar 808
Do ogłoszonej już wcześniej grupy artystów związanych z prezentacją wytwórni Glitterbeat Records (Dirtmusic, Baba Zula i Ifriqiyya Electrique) dołącza kolejny wykonawca – osadzona głęboko w tradycji Afryki Północnej formacja Ammar 808. Nowoczesna elektronika zdominowana przez niskie, mocne brzmienie basu i dynamiczne podkłady, łączy się płynnie z tradycjami wokalnymi i instrumentalnymi Tunezji, Algierii czy Maroka pod szyldem Maghreb United (tytuł najnowszej płyty grupy), odnosząc się do wspólnej historii, dziedzictwa i kultury tego unikalnego regionu świata.
Afenginn & Bastarda
Ważnym wydarzeniem festiwalu będzie także premierowy występ duńsko-polskiego kolektywu Afenginn & Bastarda, czyli muzyczne spotkanie pochodzącej z Kopenhagi grupy Afenginn oraz związanego z oficyną Lado ABC, warszawskiego trio Bastarda.
Bastarda to skład tworzony przez doskonałych polskich instrumentalistów: Pawła Szamburskiego, Michała Górczyńskiego i Tomasza Pokrzywińskiego, równie sprawnie poruszających się w materii jazzowej, muzyce popularnej, jak i kompozycjach klasycznych. Afenginn natomiast, uznawany jest w Danii za czołową formację nurtu neo folk, sięgającą zarówno po skandynawską tradycję, brzmienia bałkańskie, ale także muzykę rockową czy klasyczną, tworząc w ten sposób nowoczesne reinterpretacje utworów ludowych i własny język wyrazu. Grupa dość szybko zyskała miano kultowej na rynku skandynawskim, co później przełożyło się na popularność nie tylko w innych krajach europejskich, ale też w Ameryce Północnej. Afenginn ma na swym koncie m.in. występy na najsłynniejszym duńskim festiwalu Roskilde, ale także na odbywającym się w Austin SXSW – największej imprezie łączącej biznes, technologię i muzykę.
(fot. nadesłane)