Na stacji PKP LHS Zamość Bortatycze odbyło się otwarcie centrum sterowania ruchem kolejowym. Inwestycja jest częścią rządowej strategii modernizacji i rozbudowy sieci kolejowej w Polsce. Ma zwiększyć bezpieczeństwo i przepustowość Linii Hutniczej Szerokotorowej podczas przewozu towarów (węgiel, drewno, zboża i pasze). Twórcami nowego centrum sterowania są polscy inżynierowie z Zakładów Automatyki Kombud, którzy zaprezentowali kulisy działania innowacyjnych urządzeń.
– System jest skokiem z XIX wprost w XXI wiek – mówi Kazimierz Frąk, prezes zarządu w Zakładach Automatyki Kombud. – Dotychczasowa technologia była przestarzała. Nowoczesne wyposażenie pozwala zaoszczędzić czas.
– Cyfryzacja kolei z zastosowaniem nowoczesnej automatyki i telematyki będzie służyć rozwojowi transportu intermodalnego – dodaje Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP S.A.
– Nowe urządzenie mają za zadanie zabezpieczać ruch. Tu sterowanie jest scentralizowane – tłumaczy Krzysztof Matuszewski, główny specjalista ds. spraw systemów sterowania ruchem kolejowym w firmie Kombud. – Droga hamowania pociągu wynosi około 1 km. Maszynista często nie widzi na taką odległość. Potrzebuje więc jasnych komunikatów z centrum sterowania ruchem.
– Modernizacja oznacza poprawę warunków pracy dla zatrudnionych tutaj mieszkańców regionu. To także zmniejszenie emisji spalin – podkreśla Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.
– Nowoczesna kolej to ważny element rozwoju gospodarczego naszego kraju oraz regionu – podsumował poseł Sławomir Zawiślak.
Strategia rozwoju spółki PKP LHS do 2025 roku przewiduje realizację planu inwestycyjnego za ponad 800 milionów złotych, co ma pozwolić skorzystać z potencjału nowego Jedwabnego Szlaku z Chin do Europy.
AlF / opr. MatA
Fot. Aleksandra Flis / materiał nadesłany