Zdjęcie z przygotowań do wystawy NAWERA w Brain Damage Gallery /fot.NAWER/
Cezary Hunkiewicz, twórca Brain Damage Gallery opowie o wystawie, która otwarta zostanie w sobotę, 19 maja. Jej autorem będzie NAWER (www.behance.net/NAWER), jeden z czołowych przedstawicieli graffuturismu na świecie i jednego z najwybitniejszych polskich twórców ulicznych. Podczas otwarcia wystawy odbędzie się premierowa ekspozycja i projekcja dzieła przygotowanego specjalnie przez Nawera na fasadę Centrum Spotkania Kultur.
Zmarła Wanda Wiłkomirska. Wychowywana w muzycznej rodzinie, przyszła wybitna skrzypaczka wiedziała od dziecka, że będzie grać i występować. Dawała po sto koncertów rocznie. Teresie Torańskiej w 2006 roku mówiła: „Teraz też mam kupę zaproszeń, propozycji. Znowu dostałam z Japonii na parę recitali. I po raz drugi odmówiłam. Grałaś – powiedziałam sobie – w największych salach na świecie, na otwarciu opery w Sydney, na otwarciu sali Barbican w Londynie, otwierałaś sezon koncertowy z nowojorską filharmonią w 1977 roku. I już nie musisz. Ja się nagrałam. Nie mam niedosytu”. Jeszcze przed tą decyzją dała m.in. koncert w Muzeum Zamojskich w Kozłówce (20 lipca 1997 roku, był to koncert inaugurujący I Międzynarodowy Mistrzowski Kurs Muzyczny w Muzeum Zamoyskich w Kozłówce). Przywołamy fragment rozmowy z tamtego wieczoru.
„Tadeusz Mysłowski. Studio/Pracownia”, to wystawa, jaka w piątek otwarta zostanie w Muzeum Lubelskim. Będzie to – jak piszą organizatorzy – próba „prezentacji działań artystycznych Tadeusza Mysłowskiego, które odwołują się do tradycji abstrakcji geometrycznej – wschodnioeuropejskiego konstruktywizmu oraz amerykańskiego minimal artu kontynuowanych i przetwarzanych przez artystę w indywidualny system linearno-przestrzenny. Mysłowski realizuje je przez blisko 50 lat w nowojorskim studio i mieszkaniu-pracowni na Starym Mieście w Lublinie, z którym czuje się organicznie związany. Atmosfera obu tych miejsc stała się inspiracją do stworzenia aktywnej, dyskursywnej przestrzeni, poddawanej dynamice przeobrażeń, w której punkty odniesienia tworzą najważniejsze dzieła artysty i obiekty przeniesione z obu pracowni zlokalizowanych na dwóch różnych kontynentach. (…) Opowieść o artystycznym atelier materializuje się poprzez obecność korespondujących z dziełami artysty grafik, obrazów, fotografii pochodzących z jego kolekcji, które są wyrazem estetycznych preferencji związanych z poszukiwaniem własnego miejsca w świecie sztuki i wieloletnich przyjaźni artystycznych.” Zapraszając na wystawę przypomnimy, co artysta mówił kiedyś m.in. o pracy nad swoim cyklem „KrzesłoTrony”. „KrzesłoTrony” to cykl dzieł Tadeusza Mysłowskiego powstały w hołdzie artystom – wizjonerom sztuki XX wieku: Mondriana, Malewicza, Stażewskiego, Szpakowskiego, Strzemińskiego i Kobro.
O Millennium Docs Against Gravity Film Festival, największym festiwalu kina dokumentalnego w Polsce jaki roganizuje CSK wspólnie z dystrybutorem, Against Gravity, opowie Ewa Dados-Jabłońska. Podczas tegorocznej 15. edycji Millennium Docs Against Gravity zaprezentowane zostaną filmy non-fiction, w tym filmy w technologii VR (wirtualna rzeczywistość). Festiwal rozpoczyna się w niedzielę, potrwa do 21 maja.
Interpretacja wiersza Ernesta Brylla była jednym z tegorocznych tematów maturalnych. Okazało się, że część uczniów zetknęła się z twórczością Brylla po raz pierwszy. W „Nie tylko rozrywkowej niedzieli radiowej” przywołamy rozmowę ze śpiewającym jego testy Marcinem Styczniem i samym poetą (a także pisarzem, dziennikarzem, tłumaczem, w przeszłości także dyplomatą). Będzie m.in. o tym, dlaczego warto wywoływać w sobie poczucie dobra, co i dlaczego mówi poeta do siebie przed lustrem w łazience, o chlebie irlandzkim pieczonym przez żonę i kaszy, przy której omawia się to, co w życiu najważniejsze, a także o pięknie.
Tuż po godzinie 7.00 zaprasza Grażyna Lutosławska.