Wodorowy Hydros, dzieło studentów z Koła Naukowego „Napędy Lotnicze” Politechniki Lubelskiej jest już na oficjalnej liście pojazdów które wystartują w 34-ej edycji Shell Eco-marathonu w Londynie. Polska reprezentacja liczyć będzie ogółem siedem ekip z sześciu uczelni.
Zadaniem uczestników jest przejechanie jak najdłuższej trasy na ekwiwalencie jednej kilowatogodziny lub litra paliwa.
– Hydrosa napędza wodór – mówi opiekun projektu, profesor Jacek Czarnigowski. – Wodór dostaje się do ogniwa, tam wytwarzany jest prąd, który idzie na silniki elektryczne.
– Zawody we Francji potwierdziły już efektywność układu napędowego Hydrosa – dodaje szef kola naukowego, Tytus Tulwin. – Możemy się pochwalić wynikiem 3 normalnych litrów wodoru na kilometr. Może lepiej to porównać do spalania benzyny: jest to 1000 km na ekwiwalencie 1 litra benzyny.
Opływowy, przypominający cygaro Hydros waży zaledwie 30 kilogramów. Za to masa kierowcy nie może być regulaminowo niższa niż 50 kilo.
Shell Eco-marathon odbędzie się na specjalnym torze w Parku Olimpijskim w Londynie w pierwszym tygodniu lipca.
JB
Fot. Jacek Bieniaszkiewicz