Kolejni artyści festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia

wczasy 1

Rito – nowy zespół tytanów trójmiejskiej alternatywy, Way Station, czyli post-rockowa nadzieja z Ukrainy i szalona, przebojowa elektronika duetu Wczasy, to kolejni artyści tegorocznej edycji festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia, który odbędzie się w Lublinie w dniach 28 czerwca – 1 lipca 2018.

Rito w języku esperanto znaczy obrzęd lub rytuał, co doskonale oddaje ideę stojącą za powołaniem do życia tej awangardowej formacji. W jej skład wchodzą znani muzycy trójmiejskiej sceny – gitarzysta i producent, odpowiedzialny również za elektronikę oraz sample Piotr Pawlak, Michał Gos i Jacek Stromski, czyli dwóch perkusistów reprezentujących odmienne style i sposoby gry oraz dopełniający całości Olo Walicki – kontrabasista znany innobrzmieniowej widowni ze specjalnego projektu „Kaszebe w Armenii”, zagranego na festiwalu w 2015 roku. Rito to zjawisko zbudowane w dużej mierze na rytmie, pierwotnej energii i sile witalnej, wprowadzające słuchacza w trans. Muzyka odsyłająca gdzieś w rejony brzmień etnicznych, a z drugiej strony bardzo nowoczesna i aktualna. Poszczególni członkowie grupy, mając za sobą bogate doświadczenia w tak różnorodnych formacjach jak choćby Kury, Łoskot, Kaszebe, Apteka, Bielizna, Lonker See czy Oczi Cziorne, nie zamykają się w swoich poszukiwaniach tylko na muzyce, zapraszając też często artystów z kręgu tańca, sztuki współczesnej czy performance. Filozofia reprezentowana przez Rito znakomicie wpisuje się w kontekst Innych Brzmień i będzie to z pewnością bardzo mocny punkt tegorocznego programu.

Wczasy
Polska scena alternatywna i poszukująca przeżywa w ostatnich latach prawdziwy renesans. Pojawiają się nowi wykonawcy, a prężnie działające, niezależne labele wypuszczają na rynek dziesiątki znakomitych płyt. Do tego grona należy z pewnością wydany przez Thin Man Records album „Zawody”, nietuzinkowego duetu Wczasy (na zdj.). Artyści pochodzący z Gorzowa Wielkopolskiego i Olsztyna, stacjonujący dziś w Poznaniu, łączą w swoim projekcie elektro, synth pop, disco, punk, new romantic oraz prawdopodobnie drugie tyle innych gatunków i inspiracji. Do tej mieszanki stylistycznej dochodzi też huśtawka nastrojów, bo z jednej strony Wczasy fundują słuchaczom mnóstwo zabawy i surrealistycznego humoru, by za chwilę niespodziewanie uderzyć w poważniejszy ton. Podczas tegorocznej edycji festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia można znaleźć sporo odniesień do klimatu lat 80. i 90. XX wieku m.in. za sprawą utrzymanej w stylu retro identyfikacji wizualnej. Wczasy idealnie wpisują się w ten kierunek ze swoim automatem perkusyjnym i analogowymi syntetyzatorami. Ich koncert na zakończenie tegorocznej edycji festiwalu będzie zatem symboliczną kropką nad i oraz gwarantem dobrej zabawy dla najwytrwalszej innobrzmieniowej widowni.

Way Station

Kolejna grupa w tegorocznym line-upie to pochodzące z Kijowa Way Station, czyli postrockowy band założony w 2010 roku przez gitarzystę Nikitę Yudina. Poza gitarą mamy tu klasyczne rockowe instrumentarium, czyli sekcję rytmiczną bas-bębny. Trio w swojej twórczości sięga do cięższych brzmień z pogranicza post-rocka czy też stonera, nie rezygnując jednak z melodyjności i dobrze pojętej przebojowości. Ich rozbudowane, klimatyczne kompozycje przywodzą na myśl najlepsze wzorce we współczesnym instrumentalnym graniu, a każdy utwór nawiązywać ma, zdaniem artystów, do fundamentalnych humanistycznych pytań o naturę wszechświata i ludzką w nim obecność. Dosłownie chwilę temu ukazał się też nowy, utrzymany w tej stylistyce album Way Station – „The Way of Minstrel”.

Na Wschód Kultury – Inne Brzmienia (28 czerwca – 1 lipca 2018 w Lublinie) zagrają także Saul Williams, Atari Teenage Riot, George Clinton & Parliament Funkadelic, Baba Zula, Ifriqiyya Electrique, Dirtmusic, Lech Janerka, Ammar 808, Afenginn & Bastarda, Super Besse, Sinoptik, OY sound system oraz Igor Krutogolov’s Toy Orchestra. Już wkrótce kolejne ogłoszenia i długa lista artystów, którzy na przełomie czerwca i lipca pojawią się w Lublinie. Jak co roku proponujemy program oparty na różnorodności, oryginalności i przekraczaniu muzycznych granic. 

(fot. nadesłane)

Exit mobile version