Dzisiejsza awaria systemów została usunięta. Wszystkie systemy dziedzinowe i serwisy www oraz e-usługi działają prawidłowo. Działanie serwisu http://obywatel.gov.pl oraz e-usług dla obywateli zostało przywrócone – czytamy na stronie internetowej Ministerstwa Cyfryzacji.
Utrudniania na wiele godzin wstrzymały bądź spowolniły pracę wielu urzędów w całej Polsce. – Powoli wszystko wraca do normy, interesanci są obsługiwani – informuje Joanna Bobowska z biura prasowego Urzędu Miasta Lublin.
– W Centralnym Ośrodku Informatyki pracował sztab kryzysowy – mówi Karol Manys z biura prasowego Ministerstwa Cyfryzacji. – Systemy są przywracane do normalnego funkcjonowania i powinno się już móc załatwiać w urzędach wszystkie sprawy.
W Lublinie awaria odczuwalna była głównie w Wydziale Spraw Administracyjnych gdzie przyjmowane są wnioski o wydanie dowodów. Utrudnienia pojawiły się także w Wydziale Komunikacji m.in. przy rejestracji pojazdów. Urząd Stanu Cywilnego pracował w trybie awaryjnym.
– W czasie takiej awarii nie jesteśmy w stanie załatwić jakiejkolwiek sprawy, dlatego że wszystko w tej chwili opiera się o system elektroniczny – informuje Andrzej Marciniak, dyrektor Urzędu Stanu Cywilnego w Lublinie. – Nie sporządzimy aktu zgonu, nie zarejestrujemy dziecka, nie wydamy żadnego odpisu aktu stanu cywilnego, nie załatwimy spraw związanych z zawarciem małżeństwa. Jedynym wyjątkiem jest rejestracja zgonów, bowiem możemy to zrobić w tak zwanym trybie awaryjnym. Umożliwia to bliskim osoby zmarłej załatwianie dalszych spraw związanych z pogrzebem choćby w zarządzie cmentarza, ale i tak muszą do nas wrócić, bowiem trzeba sporządzić akt zgonu. A to możemy zrobić dopiero po usunięciu awarii systemu.
W oddziale paszportowym Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego od rana wstrzymane było wydawanie i przyjmowanie wniosków paszportowych. – Pobranych zostało dzisiaj 60 numerków. Interesanci zostali poinformowani, że jest awaria systemu, niezależna od nas – stwierdza Magdalena Lubczyk- Piwowarska, kierownik oddziału ds. paszportów Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego w Lublinie.
W urzędach, między innymi Wydziale Komunikacji i Urzędzie Stanu Cywilnego w Lublinie, na przywrócenie systemów czekali zdenerwowani klienci. – Przyjechałem tutaj z odległości 80 kilometrów – mówi jeden. – Człowiek z pracy się zwalnia, a tutaj nic nie działa – oburza się inny.
ZAlew / PaSe / opr. SzyMon / ToMa
Fot. pixabay.com
CZYTAJ TAKŻE: Awaria paraliżuje urzędy