Biała Podlaska: Nowy Jedwabny Szlak rośnie jak na drożdżach

tymicka1

Widać postęp prac na modernizowanej linii kolejowej Biała Podlaska – Terespol. W ramach inwestycji na stacji Biała Podlaska przygotowywane są nowe perony i bezpieczne dojście do pociągów.

Wykonawca zakończył rozbiórki i wywóz starych materiałów. Równocześnie rozpoczęła się budowa nowego przystanku – Biała Podlaska Rozrządowa. W Małaszewiczach gotowy jest już nowy peron z antypoślizgową nawierzchnią. Ułożono nowe tory i zamontowano urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Obecnie trwa budowa drugiego peronu.

Prace idą pełną parą też na stacji w Terespolu, gdzie między innymi rozpoczęto przebudowę przejścia podziemnego. –  Po zakończeniu modernizacji linii kolejowej poprawi się komfort podróży i skróci się czas przejazdu między Białą Podlaską a Terespolem – mówi Karol Jakubowski z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – Pociągi pasażerskie na tym odcinku będą mogły kursować z prędkością do 160 km/h. Zwiększy się też przepustowość tej linii, co oznacza, że będzie mogło na nią wyjechać więcej składów.

W ramach inwestycji planowana jest też w Białej Podlaskiej budowa wiaduktu kolejowego przy ulicy Lubelskiej, w ciągu drogi wojewódzkiej nr 812, co pozwoli na skierowanie ruchu pod torami. – Miasto też uczestniczy w tej inwestycji. Dostosowujemy układ ulic: Lubelskiej. Witoroskiej i Kołychawa do budowanego przez PKP tunelu – informuje wiceprezydent Białej Podlaskiej, Adam Chodziński.

Budowa wiaduktu rozpocznie się w sierpniu. – Nie będzie to jednak wielkim utrudnieniem dla kierowców, dlatego że w trakcie remontu ruch kołowy będzie prowadzony z wykorzystaniem istniejącego przejazdu kolejowego – stwierdza dyrektor projektu Witold Cytawa.

– Linia Biała Podlaska – Terespol to bardzo ważny odcinek Nowego Jedwabnego Szlaku, łączącego Chiny z Europa Zachodnią – mówi pełnomocnik ds. rozwoju infrastruktury kolejowej Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego, Tomasz Gontaż. – W tym roku z Chin do Unii Europejskiej przejedzie 3700 pociągów towarowych. Zaś rząd chiński zakłada, że w 2020 r. będzie ich 5 tys. To pokazuje skalę tego przedsięwzięcia i jak ważne dla gospodarki naszego kraju jest zapewnienie odpowiedniego poziomu sieci kolejowej.

Modernizacja linii kolejowej Biała Podlaska – Terespol potrwa do sierpnia 2020 roku. Jak zapewnia inwestor, prace prowadzone są zgodnie z harmonogramem. Koszt całej inwestycji to ponad 555 mln złotych, z czego ponad 546 mln złotych pochodzi z budżetu Unii Europejskiej.

MaT / opr. ToMa

Fot. Małgorzata Tymicka

Exit mobile version