Jest szansa na łatwiejsze pozyskanie unijnego dofinansowania dla Via Carpatia, czyli planowanego transeuropejskiego korytarza transportowego, który ma połączyć systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Ukrainy, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Grecji i Turcji.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk (na zdj.) ocenił, że ofensywa na rzecz korytarza Via Carpatia odnosi skutek. Poinformował, że trasa ta została wpisana do projektu rozporządzenia „Łącząc Europę” (CEF – Connecting Europe Facility).
Andrzej Adamczyk dodał, że po raz pierwszy w dokumentach Unii Europejskiej pojawiła się formalnie nazwa korytarza Via Carpatia. – Do programu CEF wpisano korytarz Via Carpatia jako ten, który należy brać pod uwagę i traktować jako możliwy do uzyskania dofinansowania – uzupełnił.
Przypomniał też, że idea budowy trasy Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 r. przez prezydenta Lecha Kaczyńskiego.
Via Carpatia ma przebiegać również przez Lubelszczyznę, drogą ekspresową S19. Długość polskiej części szlaku liczy łącznie 1533 km – wraz z odnogami w kierunku portów bałtyckich i granicy z Ukrainą, czyli drogami S12 i S17.
IAR / KF
Fot. archiwum