Zadowolony konsument to zadowolony przedsiębiorca – i odwrotnie. To główna teza zorganizowanej przez Zamojską Delegaturę Wojewódzkiej Inspekcji Handlowej pod hasłem „Przedsiębiorca i konsument – wspólne cele”.
Przedsiębiorcy wraz z przedstawicielami instytucji rozmawiali o tym, jak pogodzić wzajemne oczekiwania i potrzeby.
Zaufanie między usługodawcą a konsumentem
– Wspólne cele są dla przedsiębiorców i konsumentów, by obie strony były zadowolone z transakcji, które zawierają. Zadowolony konsument wróci do przedsiębiorcy. Jeżeli przedsiębiorca będzie w porządku w stosunku do konsumenta to uniknie ingerencji m.in. ze strony UOKiK – mówi Ewa Wiszniowska , dyrektor delegatury Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Lublinie.
Świadomość praw i obowiązków
– Przedsiębiorcy i konsumenci nie do końca są świadomi swoich praw i obowiązków – przyznaje Anna Subocz-Chachuła, dyrektor Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Lublinie, delegatura w Zamościu. – Inspekcja wie, że mali przedsiębiorcy ze względu na duże koszty nie mają dostępu do wykwalifikowanych kancelarii prawnych.
– Przedsiębiorca w naszym kraju ma więcej obowiązków i jest bardziej narażony. Wytłumaczę, jak ma nie dopuszczać do sytuacji, w której nie powinien się znaleźć – mówi Jacek Maszewski, detektyw wydziału ds. walki z przestępczością gospodarczą Komendy Miejskiej Policji w Zamościu.
Co reklamujemy?
– Bardzo dużo skarg dotyczy sprzętu: AGD, komputerowego, telefonów – wymienia Katarzyna Mazur, Miejski Rzecznik Konsumentów w Zamościu. – Są także skargi na odzież, usługi komunikacyjne. Jako konsumenci oprócz uprawnień mamy również obowiązki. W sposób prawidłowy powinniśmy korzystać z zakupionych rzeczy, mamy prawa do reklamacji towaru jeśli ujawni się w nim wada. Mamy prawo wyboru korzystania z rękojmi lub gwarancji. Jeżeli zawieramy umowę pisemną to sprawdźmy co podpisujemy. Jeżeli kupujemy buty czy bluzkę w siedzibie przedsiębiorcy to wyłącznie dobra wola sprzedawcy, że przyjmuje zwroty.
– Jesteśmy bombardowani setkami informacji, świadomość dotycząca sprzedawców czy przedsiębiorców istnieje – ludzie wiedzą, że mają jakieś uprawnienia – zauważa Zenon Małysz, Powiatowy Rzecznik Konsumentów, Starostwo Powiatowe w Biłgoraju. – Jednak wiele osób nie pyta, a później myśli, że ich sprawa nie jest ważna, by iść do sądu.
– Powinniśmy powiedzieć, że gramy do jednej bramki – uważa Artur Kozłowski, prowadzący salony firmowe odzieży męskiej. – Staram się przyjmować reklamację i razem z rzeczoznawcą podejmujemy decyzję o jej zasadności. Zdarza się, że klienci próbują wymusić wymianę towaru na nowy.
Działanie Inspekcji Handlowej
– Nie jesteśmy tylko do karania, ale dbania by był ład, porządek i bezpieczeństwo na rynku – przyznaje Kazimierz Mareczko, Lubelski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej. – Prowadzimy mediacje i polubowny sąd i porady konsumenckie – rozszerzamy naszą ofertę dla konsumentów. Im bardziej jest on bombardowany zjawiskami rynkowymi, tym bardziej trzeba go chronić.
Rzecznicy Praw Konsumenta przypominają, że w razie wątpliwości kupujący zawsze mogą bezpłatnie skonsultować się z nimi, podzielić wątpliwościami i w miarę możliwości uzyskać pomoc.
AlF
Fot. AlF / pixabay.com