Lublinianie mają coraz większy problem z Lubelskim Rowerem Miejskim. W kliku przypadkach podczas jazdy popsuła się kierownica, a jazda zakończyła się bolesnym upadkiem.
– Jest nam bardzo przykro z powodu tego zdarzenia – mówi Marek Pogorzelski, rzecznik prasowy Nextbike Polska. – Rzeczywiście dostaliśmy na ten temat zgłoszenie. Poinformowaliśmy użytkownika jaka jest dalsza procedura. Będziemy wyjaśniać przyczyny wypadku. Rower był oglądany na policji. My też przeprowadzimy własne oględziny i w zależności od ich wyniku, będziemy podejmować odpowiednie działania. Rower miejski w Lublinie jest bezpieczny. Na bieżąco serwisujemy rowery, kontrolujemy system i przyjmujemy informacje o ewentualnych usterkach od naszych użytkowników. Proszę pamiętać, że tylko w tym sezonie użytkownicy wypożyczyli te rowery ponad pół miliona razy. Każdy rower ma za sobą już co najmniej kilkaset wypożyczeni, więc usterki mogą się zdarzać.
– Jesteśmy przerażeni stanem technicznym lubelskich rowerów miejskich – mówi Michał Wolny z Porozumienia Rowerowego. – Wielokrotnie apelowaliśmy o to, żeby sprawdzić ich bezpieczeństwo. W marcu tego roku przeprowadziliśmy społeczny audyt Lubelskiego Roweru Miejskiego. Sprawdziliśmy 109 rowerów z 18 stacji. Aż 1/3 z nich w ogóle nie nadaje się do jazdy, tzn. nie spełnia przepisów o ruchu drogowym i nie powinna być dopuszczona do ruchu.
– Za bezpieczeństwo użytkowników Lubelskiego Roweru Miejskiego odpowiada operator – mówi Karol Kieliszek z Biura Prasowego w Kancelarii Prezydenta Miasta Lublin. – To na nim ciąży obowiązek właściwego przygotowania rowerów do jazdy i zadbania o to, aby były sprawne i nie narażały użytkowników na żadne niebezpieczeństwa. Z drugiej strony, my prowadzimy kontrole. Są to kontrole wyrywkowe, bo nie da się sprawdzić blisko 1000 rowerów jednego dnia.
– Rower miejski w Lublinie nie jest bezpieczny – dodaje Micha Wolny. – Przeprowadzany jest stały nadzór techniczny, ale wydaje się nam, że jest on niewystarczający. Wielu lubelskich użytkowników rowerów publicznych o tym mówi i pokazuje te łamiące się kierownice. W ostatnim czasie było kilka takich przypadków. Jedna z osób znalazła się ranna w szpitalu. Bardzo kiepski stan kierownic sprowadza na te osoby zagrożenie, a one z kolei sprowadzają zagrożenie na innych uczestników ruchu drogowego.
Lubelski Rower Miejski działa w mieście od czerwca 2014 roku. Obecnie w systemie do wypożyczenia jest ponad 950 jednośladów na blisko 100 stacjach w całym Lublinie.
MaTo (opr. DySzcz)
Fot. archiwum
CZYTAJ: Fatalny stan rowerów miejskich