Późnym wieczorem 29 października rozpoczął się pierwszy etap montażu Masztu Niepodległości na rondzie Dmowskiego pod lubelskim Zamkiem. Do wykonania 35-metrowej konstrukcji użyte zostaną 22 tony stali. Na maszcie zawieszona zostanie biało-czerwona flaga o wymiarach około 50 metrów kwadratowych. Cała instalacja będzie podświetlana w nocy.
Za zaprojektowanie i wykonanie Masztu Niepodległości odpowiadają spółki Remzap i Prozap. Natomiast inwestycję finansują Zakłady Azotowe Puławy, Lubelski Węgiel Bogdanka i PGE Dystrybucja, które przekażą na nią w sumie ponad 670 tysięcy złotych.
– Budowa Masztu Niepodległości to jedyne tego typu przedsięwzięcie w Polsce w stulecie niepodległości naszego kraju – mówi rzecznik prasowy Komitetu Społecznego Budowy Masztu Niepodległości w Lublinie, Michał Mulawa. – To wspaniała data dla historii Polski, ale również dla nas, pokolenia, które w tym czasie żyje. Budowa Masztu Niepodległości symbolizuje nie tylko 100-lecie odzyskania przez Polskę wolności, ale także łączność pomiędzy pokoleniami Polaków, tym, które budowało niepodległość i dzisiejszym.
W pierwszej kolejności zostały przewiezione dwie główne części korpusu masztu – każda o długości 13 m oraz jeden z łuków podtrzymujących maszt o średnicy 80 cm. Do Lublina dotarł też dźwig, który będzie wykorzystany podczas prac montażowych. Transport z trzema wielkogabarytowymi elementami dotarł z Puław.
Kolejny zaplanowany jest w nocy z czwartku na piątek. Dostarczone zostaną wówczas dwa kolejne łuki podporowe. W piątek rozpocznie się ostateczny montaż masztu.
MaK / ZAlew / opr. ToMa
Fot. archiwum
CZYTAJ TAKŻE: Montaż Masztu Niepodległości w Lublinie: dziś pierwszy etap