W poniedziałek w Lublinie odbyło się kolejne spotkanie kierownictwa PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. z podwykonawcami konsorcjum Astaldi. Jednocześnie kolei zadeklarowała, że wkrótce zostaną wznowione prace na modernizacji linii kolejowej Lublin – Warszawa.
Włoskie konsorcjum Astaldi realizowało część linii kolejowej nr 7, czyli około 70-kilometrowy odcinek od Dęblina do Lublina. W związku z brakiem postępów prac PKP PLK wypowiedziało Włochom umowę. Firma Astaldi zeszła z placu budowy nie płacąc polskim podwykonawcom.
– Płacimy teraz my, ale potrzebujemy pełnej dokumentacji wykonanych prac – mówi członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe, Arnold Bresch. – Wyznaczyliśmy procedurę, która umożliwi nam jak dokonanie jak najszybszej, bezpiecznej prawnie płatności dla wszystkich podwykonawców, którzy udokumentują swoje zaangażowanie na tej budowie. Od czerwca firma Astaldi nie wystawiała faktur i to choćby uniemożliwiało rozliczanie podwykonawców.
Część podwykonawców była jednak niezadowolona z przebiegu dzisiejszych rozmów w siedzibie PKP w Lublinie. – Zobaczymy co przyniosą kolejne spotkania. Obietnicy, które padały w Warszawie, tak naprawdę tutaj zostały już troszeczkę okrojone. Ostateczne stanowisko będziemy znali tak naprawdę za jakiś czas – mówi jeden z podwykonawców, który chce zachować anonimowość.
– Polskie Linie Kolejowe wypłaciły dotychczas podwykonawcom Astaldi 28 mln zł, w tym ok. 24 mln zł dla podwykonawców na linii lubelskiej. Kolejne dokumenty są weryfikowane i płatności będą konsekwentnie realizowane – mówi rzecznik prasowy PKP PLK Mirosław Siemieniec.
Jak dodaje, mimo medialnych deklaracji Astaldi o współpracy z podwykonawcami, firma nie przyjmuje dokumentów, a to wydłuża procedury. – PLK zamierzają jak najszybciej kontynuować roboty na linii Lublin – Warszawa i Wrocław – Poznań. W przyszłym tygodniu planowane jest wznowienie prac na obu liniach. Roboty będą prowadziły spółki zależne PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. – informuje Siemieniec.
Kolejne spotkanie ma się odbyć 29 października w Lublinie.
PaSe / MaTo / opr. ToMa
CZYTAJ TEŻ:
Kolejne pieniądze dla podwykonawców Astaldi
Wojewoda: Żaden podwykonawca Astaldi nie zostanie bez zapłaty
PKP odstępuje od umowy z winy włoskiego konsorcjum
Modernizacja linii kolejowej Lublin-Dęblin. Będą pieniądze dla podwykonawców