Pociągi wrócą na linię Chełm-Włodawa już na stałe? Jest na to duża szansa

dsc04142

Ma być stałe połączenie kolejowe miedzy Chełmem i Włodawą. Do tej pory pociągiem można było przejechać pomiędzy tymi miastami jedynie podczas wakacyjnych weekendów.

W ogłoszonym przez rząd Programie Kolej Plus, linia nr 81 Chełm-Włodawa została ujęta do rewitalizacji i przywrócenia połączeń na stałe. Głównym celem programu jest skomunikowanie kolejowe mniejszych miejscowości, właśnie takich jak Włodawa.

– Jesteśmy pozytywnie zaskoczeni tą informacją, bo zyskałby cały region – mówi wójt Woli Uhruskiej, Jan Łukasik. – Linia kolejowa Chełm–Włodawa to najkrótsze połączenie pomiędzy tymi miastami, a Wola Uhruska znajduje się dokładnie w jego połowie. Tutejszy dworzec kiedyś tętnił życiem. Ludzie jeździli do pracy, po zakupy, załatwiali sprawy w urzędach, przesiadali się do pociągów do Lublina.

– Pamiętam, jak przyjeżdżałem do Włodawy, a stamtąd do Woli Uhruskiej. Fantastycznie funkcjonowała komunikacja, pięknie zsynchronizowana z pociągami. Kiedy przyjeżdżał pociąg, mnóstwo mieszkańców wychodziło na dworzec. Traktowali to jako swoisty rytuał. Pociągi były przepełnione, nie zawsze można było sobie spokojnie usiąść – wspomina Marek Kuszneruk, przewodniczący Rady Gminy Wola Uhruska.

– To połączenie było bardzo wygodne. Szkoda, że go brakuje. Kolej mogłaby tu wrócić. Może te okolice zaczęłyby bardziej żyć i ludzie nie uciekaliby stąd do większych miasta. Pewnie, że byśmy korzystali. Jak nie ma autobusu, to pociąg by był – mieszkańcy cieszą się z możliwości uruchomienia połączeń.

– Kolej Plus to bardzo ciekawa propozycja. Być może jest szansą dla Ściany Wschodniej. Mam nadzieję, że znajdzie on swoje uzasadnienie realizacyjne na terenie naszej gminy – dodaje Marek Kuszneruk. – Nasze położenie nie jest ciekawe, dużym mankamentem jest słaba komunikacja. Ciężko dojechać zarówno do Włodawy, jak i do Chełma, gdzie są ośrodki medyczne i handlowe. To duże utrudnienie dla mieszkańców, którzy są coraz starsi.

– Od lat zabiegamy, żeby połączenia autobusem szynowym na trasie Chełm-Włodawa funkcjonowały w sposób ciągły. Samorządy dokładały do tego przedsięwzięcia pewne kwoty, zachęcając Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego i PKP do tego, żeby przynajmniej na okres wakacyjny nie zapominano, że kolej tutaj jest. W modernizacji linii upatrujemy szansę rozwoju tych terenów, włącznie z budową przejścia kolejowego z Białorusią we Włodawie – stwierdza Jan Łukasik.

Według wyliczeń Ministerstwa Infrastruktury inwestycja w połączenie kolejowe Chełm-Włodawa może pochłonąć ponad 275 milionów złotych. Program przewiduje tu 15-procentowe zaangażowanie samorządów.

To może być jedna z dwóch inwestycji programu Kolej Plus w województwie lubelskim. Na liście projektów znalazła się także budowa nowego połączenia kolejowego Lublin – Zamość, na odcinku od Trawnik do Zamościa.

DoG / opr. ToMa

Fot. Dominik Gil

Exit mobile version