Komunikacyjny savoir-vivre, czyli jak zachować się w autobusie

auto 1

Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie z okazji Światowego Dnia Życzliwości przypomina o komunikacyjnym… savoir-vivre. W ramach akcji na wybranych przystankach odtwarzano też nietypowy komunikat.

Jak zachowują się lublinianie?

– Młodzi siadają opierając buty o siedzenia naprzeciw, a przecież zaraz ktoś tam usiądzie – mówią pasażerowie. – Jest też kłopot z pijaną młodzieżą, słychać wulgaryzmy, głośno się zachowują. Młodzi dłubią w telefonie, ale nie ustąpią miejsca. Nie zawsze starszy musi być bardziej schorowany niż młodszy. Blisko 70% ma słuchawki na uszach.

– Czasem starsze osoby kłócą się o miejsca. Zwracamy też uwagę tym, wokół których są nieprzyjemne zapachy – przyznaje Rafał Nieściór, kontroler biletów.

Mamy wpływ na komfort podróży

– Komunikację miejską tworzą nie tylko autobusy i przystanki, czyli infrastruktura, ale również pasażerowie – zaznacza Justyna Góźdź, Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie. – Na komfort podróży wpływa to z kim jedziemy oraz jak ta osoba zachowuje się w komunikacji miejskiej.

– Z etykietą jest tak, że w niej jest ktoś ważniejszy i mniej ważny – zauważa Elżbieta Pawlak-Hejno z Wydziału Politologii UMCS. – Ważniejsze są osoby starsze, niepełnosprawne, a także te, które w tym momencie wymagają szczególnej troski i opieki. Zawsze ustępujmy miejsca osobom starszym, niezależnie od tego, jak się do nas odnoszą. Jednak możemy prosić starszych, aby byli wyrozumiali wobec młodych, którzy są zabiegani, zmęczeni. Zanim zaczniemy krzyczeć, warto zapytać czy mogą ustąpić. W etykiecie najważniejszym jest wzajemny szacunek oraz tworzenie dobrych relacji społecznych. Zasady nie mają nas ograniczać, lecz pomagać znajdować się w sytuacjach trudnych – mówi.

Jak się zachować w autobusie?

– Ważna jest kwestia wejścia i wyjścia z pojazdu – dodaje Góźdź. – Najpierw opuszczają go osoby wysiadające. Kolejną zasadą jest nieblokowanie drzwi wejściowych, by umożliwić swobodną wymianę pasażerów. Bezwzględną jest zasada ustępowania miejsca. Irytująca jest kwestia głośnych rozmów przez telefony komórkowe. Trudno nam z tym walczyć, nie możemy wprowadzić bezwzględnego zakazu rozmów przez telefony, ale skoro ktoś musi warto przeprowadzić rozmowę dyskretnie.

Wystarczy pamiętać o podstawowych zasadach dobrego wychowania. To jak wiadomo… niezależnie od sytuacji czy miejsca zawsze jest w cenie.

Komunikaty przypominające pasażerom o zwykłej życzliwości będą emitowane w lubelskiej komunikacji miejskiej przez tydzień.

MaTo / opr. KS

Fot. Fb Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie

Exit mobile version