Dobiega końca budowa I etapu ulicy Warszawskiej w Białej Podlaskiej. To jedna z najważniejszych arterii w mieście. Jej przebudowa wywołała jednak sporo kontrowersji
Kierowcy mają zastrzeżenia co do inwestycji. – Ulica została diametralnie zmniejszona jeśli chodzi o jej powierzchnię. Pojazdy mają teraz problem z wyminięciem się. Jest po prostu za wąsko. Wysepki są zbyt wysokie i szerokie – uważają. – W okolicy znajdują się duże sklepy. Jak dojadą tam dostawcze ciężarówki? – pytają. – W razie wypadku przejazd zostanie zablokowany, ponieważ nie ma gdzie zjechać.
– Prace są na ukończeniu. Wykonawca ma wyznaczony ostateczny termin realizacji przedsięwzięcia na 10 grudnia. Nie mamy zastrzeżeń pod kątem sprawności oraz jakości – tłumaczy Maciej Buczyński, zastępca prezydenta Białej Podlaskiej. – Jeśli chodzi o uwagi kierowców: to nie jest błąd, a może raczej brak doświadczenia. Droga została zaprojektowana zgodnie z literą prawa. Robili to ludzie, którzy nie mają dużego doświadczenia, czyli stosunkowo młodzi projektanci. Być może na etapie zatwierdzania dokumentacji zabrakło jakiegoś gremium – np. komisji oceny projektów, która wyłapałaby wady pod kątem funkcjonalności dla użytkowników. – Miasto póki co nie ma w planach poszerzenia ulicy – dodaje Buczyński.
– Ulica jest węższa o 2 metry na niektórych odcinkach – wyjaśnia Paweł Bruszewski z Wydziału Dróg i Komunikacji w Urzędzie Miasta Biała Podlaska. – Chodzi tu o fragment między ul. Kopernika a Artyleryjską. Tu szerokość została zmniejszona, ponieważ wynika to wprost w przepisów. Droga o kategorii dróg powiatowych i klasie drogi zbiorczej odpowiada takiej szerokości. Pas powinien mieć maksymalnie 3,5 metra. Minister infrastruktury proponuje tu różnego rodzaju przewężenia w celu poprawienia bezpieczeństwa na drodze. Ul. Warszawska na tym odcinku jest o gęstej zabudowie jednorodzinnej i handlowej. Dochodziło tu wcześniej do wielu wypadków komunikacyjnych. Stąd właśnie taki przekrój tej drogi. Teraz bezpieczeństwo powinno się poprawić. Taki jest cel współczesnego projektowania dróg – fizyczne ograniczenia prędkości mają wpłynąć na uspokojenie ruchu.
Ulica Warszawska została przebudowana na odcinku od Parku Radziwiłłowskiego do skrzyżowania z ulicą Kopernika. Koszt inwestycji wyniósł blisko 7 milionów złotych, z czego dofinansowanie w ramach rządowego programu wsparcia budowy dróg lokalnych wyniosło ponad 4 mln zł.
MaT / opr. MatA
Fot. Małgorzata Tymicka