Zrównoważony rozwój również tych mniejszych miejscowości zakłada Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego. Będzie ona obowiązywać do 2030 roku. Dziś (16.01) w Białej Podlaskiej odbyło się spotkanie poświęcone temu ważnemu dokumentowi. Wzięli w nim udział samorządowcy, przedsiębiorcy, a także przedstawiciele rządu.
Wiceminister inwestycji i rozwoju Małgorzata Jarosińska-Jedynak podkreśla, że prezentowany projekt to najważniejszy dokument, jeżeli chodzi o planowanie rozwoju regionalnego. – Nie przyjeżdżamy z workiem pieniędzy i z gotowymi rozwiązaniami, ale przyjeżdżamy z pewnymi schematami i planami jak to zrobić, żeby przygotować się do nowej perspektywy finansowej po 2014 roku – mówi w rozmowie z Radiem Lublin. – Przede wszystkim stawiamy na rozwój lokalnych jednostek, małych miejscowości i gmin, które w tej chwili borykają się z największymi problemami, jeżeli chodzi o kwestię rozwojowe. Stawiamy na miasta średnie, które tracą funkcje spółeczno-gospodarcze. Dla nich chcielibyśmy przygotować tego typu programy – dodaje Jarosińska-Jedynak.
– Przygotowujemy się do aktualizacji strategii. Dlatego dzisiejsze spotkanie jest dla nas bardzo ważne – mówi wicemarszałek województwa lubelskiego Dariusz Stefaniuk. – Taka strategia musi być spójna z Krajową Strategią Rozwoju Regionalnego – dodaje.
– Spodziewam się, że w kolejnych programach rozwoju regionalnego, w tym przypadku naszego województwa lubelskiego, znajdą się środki między innymi na walkę ze smogiem – zaznacza wójt gminy Wisznice Piotr Dragan. – Smog na naszym terenie jest mniejszy, ale globalnie jest duży. Mam nadzieję, że znajdą się środki na rozwój elektromobilności, bo to już jest trend światowy – dodaje.
– Będzie strategia związana z energią, energetyką – tłumaczy Jarosińska-Jedynak. – Myślę, że tam będą ujęte te kwestie, które najbardziej nurtują, czyli elektromobilność i walka ze smogiem – dodaje.
– Na Lubelszczyznę nie powinno się patrzeć przez pryzmat programu „Polska Wschodnia”, tylko przez pryzmat jednego z regionów wchodzącego w skład osi drogi ekspresowej S19 – mówi przedsiębiorca Agnieszka Smreczyńska-Gąbka. – Wokół tej drogi powinny powstać rozwiązania gospodarcze, systemowe, które skupią uwagę inwestorów – dodaje.
Dyrektor Departamentu Polityki Regionalnej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie Bogdan Kawałko zwraca uwagę fakt, że dokument nie uwzględnia w pełni potencjału wynikającego z przygranicznego położenia Lubelszczyzny. – Podnosimy to w tym sensie, żeby znaleźć dodatkowy instrument wspierający nasz region położony wzdłuż granicy, bo nie możemy skorzystać z tego, jak korzystają inne regiony Polski przy granicy między innymi niemieckiej, czeskiej czy słowackiej. Tam nie ma prawdę granicy, jest swoboda przepływu towaru. Tu mamy to ograniczone. Chcemy zwrócić uwagę na to, żeby przeznaczając środki dla regionów, ten aspekt był też widziany – mówi Kawałko.
– Będziemy pracować nad wszystkimi uwagami, które zostały przedstawione – zaznacza Jarosińska-Jedynak. – Będziemy uzupełniać naszą Krajową Strategię Rozwoju Regionalnego właśnie o te obszary, których brakuje – dodaje.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego to także promowanie współpracy pomiędzy samorządami lokalnymi, gminnymi, powiatowymi, a także na szczeblu wojewódzkim oraz krajowym.
W ramach konsultacji społecznych poświęconych Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego przedstawiciele rządu odwiedzą każde województwo, żeby poznać uwagi samorządowców i mieszkańców. Do tej pory konsultacje dokumentu odbyły się w Tarnowie, Lidzbarku Warmińskim, Rypinie, Kielcach, Białymstoku, Wrocławiu, Kępnie i Opolu.
MaT / opr. PaW
Fot. Małgorzata Tymicka