Dziś (05.03) w Genewie, na Salonie Samochodowym pierwszy dzień prasowy i tradycyjnie premiera goni premierę. Wróćmy jednak na chwilę do wczorajszej (04.03) uroczystości wręczenia po raz 56. statuetki Car of The Year, laureatowi plebiscytu wybranemu przez 60 dziennikarzy z 23 krajów.
Walka o prymat między siedmioma finalistami toczyła się do ostatniej chwili i nie zakończyło jej nawet zwykłe podsumowanie głosów: Alpine A110 i Jaguar I-Pace otrzymały ich po 250. Nie było czegoś takiego w ponad półwiecznej historii plebiscytu. Trzeba było sięgnąć do zsumowania maksymalnych not jurorów z każdego kraju tylko dla tej dwójki. Znów losy ważyły się aż do punktacji z ostatniego z 23 krajów – Wielkiej Brytanii. Ostatecznie 18 do 16 wygrał Jaguar. Jego przedstawiciele byli nie mniej zaskoczeni wynikiem, co jurorzy.
– Wow, czy to naprawdę było na styk? Muszę powiedzieć w imieniu wszystkich nas w Jaguarze, bardzo dziękuje – zaznaczał Ian Callum, główny designer Jaguarów. – To wielki dla nas zaszczyt. Nie tylko dlatego, że to samochód elektryczny. Dlaczego ludzie się dziwią, że tę nagrodę wygrał samochód elektryczny? To jest przyszłość. Musimy to zaakceptować. W tym kierunku to będzie szło. Kolejna ważną kwestią jest to, że to pierwszy Jaguar, który zdobywa takie trofeum odkąd organizowany jest plebiscyt, czyli, jak usłyszałem, od 1964 roku. No cóż, niestety ja dobrze pamiętam 1964, w przeciwieństwie do prawdopodobnie większości z was. Dla mojego zespołu I-Pace był fantastyczny w projektowaniu. To całkowicie nowa płyta podłogowa, unikatowa. Dało nam to swobodę wprowadzenia wielu rzeczy, których nigdy wcześniej nie robiliśmy. Dla mnie osobiście, a jestem w tym zawodzie jestem od 40 lat, był to najbardziej ekscytujący samochód, nad którym kiedykolwiek pracowałem – mówił.
Wprawdzie samochód roku może być tylko jeden, ale dla porządku, podam wyniki pozostałych finalistów. Miejsce drugie Alpine A110. Tylko trzy punkty mniej uzyskała Kia Ceed wraz z najnowszym dzieckiem w gamie – Proceedem. To ścisłe podium. Poza nim znalazły się: Ford Focus – 235 punktów, Citroen C5 Aircross – 210, Peugeot 508 – 192 punkty i na końcu Mercedes klasy A – zaledwie 116 punktów.
Dziś ogłoszono z kolei po trzech finalistów w każdej kategorii konkursu World Car of the Year – na światowy samochód roku.
JB
Fot. www.caroftheyear.org