Dziś (04.03.) – w obecności wicemarszałek Sejmu RP Beaty Mazurek, ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka oraz wojewody lubelskiego Przemysława Czarnka – została podpisana umowa na koncepcję programową drogi ekspresowej S12.
Część pierwsza zadania to odcinek od końca obwodnicy Piask do węzła Dorohucza o długości prawie13 kilometrów, a także prawie 22 kilometry pomiędzy węzłami Dorohucza i Chełm Zachód. Część druga to odcinek od węzła Chełm Wschód do Dorohuska. Będzie on miał około 23 kilometrów.
– Będziemy mieli dwie jezdnie, każda z dwoma pasami ruchu. Zostaną zbudowane bezkolizyjne skrzyżowania – informuje rzecznik prasowy lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Krzysztof Nalewajko. – Na całej trasie od Piask do Dorohuska powstanie 7 węzłów, które będą umożliwiały wyjazd na drogę ekspresową. Zostanie zbudowana duża liczba wiaduktów na przecięciu dróg lokalnych. Do tego powstaną rozwiązania związane z ekologią, czyli przejścia dla zwierząt.
– Ta droga musi żyć, a Lubelszczyzna musi dysponować dobrym rusztem inwestycyjnym, który będzie silnikiem rozwoju tego regionu – mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. – To jest cel naszych działań; drogi bezpieczne i komfortowe, ale też które dobrze służą i na jakie czekają przede wszystkim przedsiębiorcy. Na jakie czekają nasi partnerzy, którzy są w stanie doprowadzić do tego, że nowe pokolenia Polaków, pochodzących z Lubelszczyzny, będą łączyły swoją przyszłość z tym regionem, z miejscem, gdzie się urodzili i wzrastali.
– Chełm dawno powinien być miastem, które korzysta z faktu, że przechodzi obok niego 50% wszystkich towarów, które kierowane są na wschód, nie tylko na Ukrainę – mówi wojewoda lubelski Przemysław Czarnek. – Jednak z tego potencjału nie korzystał z uwagi na brak infrastruktury. To, co się dzisiaj dzieje, czyli podpisanie umowy na S12 wraz z nowoczesnym terminalem dla ciężarówek w Dorohusku, to jest rzecz, która za kilka lat pozwoli mieszkańcom Chełma żyć na bardzo wysokim poziomie.
– Będziemy budowali nie tyle terminal, co parking buforowy tuż przed przejściem granicznym w Dorohusku. Na parking ten będą mogły zjechać samochody ciężarowe, czekając na obsługę graniczną. Nie będą, jak to dzieje się do tej pory, stać w ciągu drogi numer 12 – uściśla Krzysztof Nalewajko.
– Mamy obwodnicę Chełma, będziemy mieli drogę ekspresową S12. Była też mowa o parkingu buforowym. Mam nadzieję, że to wszystko zostanie zrealizowane, bo mam świadomość tego, jak nasz region jest postrzegany w Polsce i Europie. Naszą rolą jest robienie wszystkiego, żeby różnice pomiędzy poszczególnymi częściami kraju eliminować – stwierdza wicemarszałek Sejmu RP, Beata Mazurek. – Te inwestycje będą służyły nie tylko mieszkańcom, ale i też wszystkim, którzy będą korzystać z tych dróg, przemieszczając się na wschód. To interes państwa polskiego, żeby te inwestycje tutaj powstały
– Dzisiejszy dzień to kolejny krok do tego, żeby nasze miasto mogło wstąpić na pozytywną ścieżkę rozwoju regionalnego. Brakowało nam tego bezpośredniego, szybkiego połączenie nie tylko z Lublinem, ale też i dalej. To również ogromny krok do tego, żeby nasze miasto mogło się rozwijać w obszarze gospodarczym – stwierdza prezydent Chełma, Jakub Banaszek.
Opracowanie koncepcji programowej S12 pochłonie ponad 9,5 miliona złotych. Wykonawca będzie miał 23 miesiące na realizację zadania. Wyniki jego pracy posłużą do opracowania dokumentacji przetargowej na wyłonienie wykonawcy inwestycji w trybie „projektuj i buduj”.
Osobne postępowanie toczy się dla odcinka S12 stanowiącego obwodnicę Chełma. Umowa na opracowanie koncepcji programowej obwodnicy już została podpisana w sierpniu ubiegłego roku z firmą Mosty Katowice. Wartość umowy to 3,1 mln zł. Obwodnica Chełma ma mieć długość 17 km i omijać miasto po północnej stronie. Przetarg na jej wykonanie ma być ogłoszony w 2020 r. Finansowane obwodnicy Chełma jest zapewnione. Zakończenie prac na obwodnicy przewidywane jest na rok 2024.
KraJ / opr. ToMa
Fot. Justyna Kraszczynska