Jak wyglądał lubelski przemysł motoryzacyjny?

dscf3226

Historię przemysłu motoryzacyjnego w Lublinie możemy prześledzić dzięki wystawie w Bibliotece Politechniki Lubelskiej. Na ekspozycję składają się fotografie i dokumenty odnalezione w Archiwum Państwowym, ale też całe pojazdy oraz ich części z kolekcji pasjonatów dawnej motoryzacji. Jej początki sięgają 1924 roku, kiedy to kojarzona bardziej z samolotami fabryka Plage i Laśkiewicz podjęła się w Lublinie montażu karoserii do luksusowych samochodów.

– Ujął mnie ich luksus, polegał na tym, że wszystkie wewnętrzne okucia były posrebrzane – mówi Katarzyna Panasiewicz z uczelnianej biblioteki. – Mamy też, niestety tylko projekty, nadwozi karetek i autobusu chevrolet, produkowanych w fabryce Wolski i spółka. Myślę, że niewiele osób w Lublinie wie, że zakłady te zajmowały się produkcją samochodów.

Na dzisiejszym wernisażu nie zabrakło ludzi, którzy tworzyli historię tutejszej motoryzacji, jak kierowcy testowego i konstruktora motocykli w WSK Świdnik Krzysztofa Komendy. Przypomniał, że o zakończeniu produkcji popularnych „wuesek” zadecydowała nie technologia a PRL-owska polityka: – Motocykl Sokół był gotowy jako propozycja do seryjnej produkcji w ‘77 roku. Produkcję zakończono w ’85 roku. Przez tyle czasu nie było odważnego, który podjąłby decyzję.

Wystawę w Bibliotece Politechniki, w tak zwanym „rdzewiaku” i na parkingu przed budynkiem można oglądać do końca kwietnia. 

JB

Fot. Jacek Bieniaszkiewicz

Exit mobile version