Rowery miejskie wyjechały na ulice Lublina. Do dyspozycji cyklistów jest 950 jednośladów, które można wypożyczać na 97 stacjach zarówno w Lublinie, jak i w Świdniku.
Otwarcie sezonu zorganizowało Lubelskie Porozumienie Rowerowe. Nie obyło się jednak bez problemów. – Jednoślad nie został wypięty z zamka, pomimo wypożyczenia go w terminalu. Ciężko nam go sprawdzić – mówi w rozmowie z Radiem Lublin Michał Wolny. – Okazało się, że trzeci rower ma dwie usterki i to dosyć kluczowe dla bezpiecznej jazdy po ulicach: bardzo słaby przedni hamulec i przeskakujące przerzutki – dodaje.
– W takiej sytuacji koledzy powinni skorzystać z numeru telefonu, który jest na stacji lub na rowerze – zaznacza Karol Kieliszek z lubelskiego ratusza. – Należy zadzwonić i poinformować o problemie. My apelujemy o to, by takich sytuacji nie ignorować. Później dochodzą do nas informacje, że część jednośladów jest uszkodzonych. Jeśli dany użytkownik nas o tym poinformował, to super. Wtedy serwis ma określony czas na naprawienie usterki. My z tego rozliczamy operatora – dodaje.
– Zima to czas przerwy dla rowerów – zaznacza rzecznik prasowy firmy Next Bike, Marek Pogorzelski. – Po zwiezieniu ich do magazynów rozpoczęliśmy przegląd i konserwację sprzętu. Tam, gdzie wykryliśmy usterki, to je usunęliśmy. Teraz lubelskie rowery są przygotowane do sezonu. Ostatnie dni spędziliśmy rozwożąc jednoślady na stacje, po to, by wszystko było gotowe na czas – dodaje.
– W tym roku widać, że te rowery przeszły pewne zmiany – mówi Krzysztof Kowalik z Lubelskiego Porozumienia Rowerowego. – Są nowe dzwonki, kierownice. Kosze też wszystkie wyglądają na nowe. Mamy nadzieję, że wyniki naszego audytu będą w 100% pozytywne. To będzie oznaczało, że płacimy za dobrej jakości usługi i, że mieszkańcy mogą polegać na tych rowerach – dodaje.
– W zeszłym roku okazało się, że na 109 sprawdzonych przez nas rowerów, 2/3 posiadało jakąś usterkę – mówi Wolny. – W sumie było to 125 usterek. Okazało się, że 1/3 sprawdzonych przez nas rowerów w ogóle nie nadawała się do jazdy. Stan tych jednośladów nie spełniał warunków przepisów o ruchu drogowym – dodaje.
– Cała flota przed uruchomieniem sezonu została dokładnie sprawdzona – tłumaczy Pogorzelski. – Kontrolujemy stan na bieżąco. Bardzo prosimy użytkowników, by. gdy zobaczą jakąś usterkę, zgłosić ją nam – dodaje,
Lubelski Rower Miejski to największy tego typu system we Wschodniej Polsce. Audyt jednośladów przeprowadzany przez Lubelskie Porozumienie Rowerowe ma być gotowy po 24 marca. Społecznicy mają sprawdzić blisko 100 rowerów.
MaTo / opr. PaW
Na zdjęciach: Konferencja Porozumienia Rowerowego – audyt roweru miejskiego, Lublin, 21.03.2019, fot. Piotr Michalski