Zapraszamy na koncert – zderzenie dwóch pozornie odległych od siebie pokoleń. Po fali entuzjastycznej krytyki, jaka spadła na Stanisława Moniuszkę i jego dzieła po premierze Halki, Strasznego Dworu itd… pierwsze lata wieku XX nie należały do czasu, w którym ceniono by jego spuściznę. Niepochlebnie wypowiadano się o utworach Moniuszki zarzucając im zacofanie względem ówczesnej muzyki europejskiej. Mimo że grywano nadal te utwory, w środowisku młodych kompozytorów nie były one wyznacznikiem wartościowego repertuaru. Nie oznacza to jednak, że twórcy przełomu XIX i XX wieku nie kontynuowali dzieła zapoczątkowanego przez “ojca polskiej opery narodowej”, a doskonale prześledzić to można w liryce wokalnej. Nie sposób przecież po pieśniach Moniuszki traktować utworów Karłowicza czy Różyckiego jako novum – silnie osadzone w romantycznej pieśni, która stanowiła domenę dorobku kompozytorskiego Moniuszki kontynuują linię rozwojową polskiej tradycji liryki wokalnej ze swoją melodyjnością, lirycznością i pierwiastkami dramatycznymi. W programie znajdą się więc małe formy wokalne Moniuszki i wspomnianych wyżej kompozytorów, a także miniatury instrumentalne – skrzypcowe i fortepianowe Moniuszki oraz nieco młodszego, niemal zapomnianego dziś kompozytora – Michała Jelskiego, w tym wykonywany współcześnie po raz pierwszy Walc koncertowy op.25.
To już drugie z wydarzeń organizowanych w Roku Moniuszkowskim w ramach corocznego cyklu koncertów Fonie Lublina. Edycja 2019 obejmuje 10 koncertów, z których każdy ukaże muzykę S. Moniuszki w innym, nie tylko polskim, kontekście.
Wystąpią:
Mariola Zagojska – sopran
Magdalena Maciąg – skrzypce
i Michał Leoniak – fortepian.
Słowo o muzyce – Kinga Krzymowska Szacoń.
Zapraszamy do Trybunału Koronnego już 30 marca o godz. 18:00. Wstęp wolny.
Patronat medialny: Radio Lublin.
Więcej info na stronie wydarzenia: https://www.facebook.com