Ze Świdnika dotarły do Radia Lublin zgłoszenia o odwiedzających mieszkańców przedstawicielach firm sprzedających energię elektryczną, którzy w swoich działaniach powołują się na powszechnie znane informacje o tym, że w tym roku nie zostały wprowadzone podwyżki cen na prąd dla gospodarstw domowych.
– Czy w związku z tym, że nie będzie podwyżek, chodzą jacyś domokrążcy? – pyta Słuchaczka.
– Należy grzecznie, ale stanowczo takiego handlowca pożegnać – podkreśla Mariusz Majewski, rzecznik prasowy PGE Obrót S.A. – Podwyżek, jeśli chodzi o cenę energii dla gospodarstw domowych w roku bieżącym już nie ma. Klienci nic nie musieli robić, bo zgodnie z nowymi uwarunkowaniami prawnymi, to my jako sprzedawca te zmiany wprowadziliśmy – dodaje.
Jeżeli ktoś nam podsuwa „aneks” do podpisania, to co to może być? – To najczęściej jest dokument, który w sposób nieświadomy doprowadza do tego, że zmieniamy dostawcę energii – mówi Majewski. – Klient nie jest informowany o tym, że zmienia sprzedawcę – dodaje.
– Są różne sposoby zmierzające do tego, żeby podpisać umowę i jej nie przeczytać. Wyobraźnia nieuczciwych przedstawicieli handlowych jest nieograniczona – zaznacza Miłosz Grabowski, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Świdniku. – Na fali tego, że była dość głośna sprawa o podwyżkach cen prądu, mogą również używać takiego argumentu. Nie jestem w stanie przewidzieć wszystkich form. Są to zazwyczaj działania zachęcające, albo straszące. Faktycznie są nowe sposoby namówienia na zmianę, oczywiście przy ukrywaniu swojej tożsamości. Podstawowym błędem jest nieprzejrzenie i nieprzeczytanie tego, co podpisujemy – dodaje.
Jeżeli nieopacznie podpiszemy jakąś umowę z innym sprzedawcą mamy 2 tygodnie na odstąpienie. – To najlepszy i najszybszy sposób, żeby rozwiązać tego rodzaju zobowiązanie zawarte poza lokalem przedsiębiorstwa. Należy wysłać stosowne oświadczenie w ciągu 14 dni – mówi Grabowski.
Prosimy więc przejrzeć podpisane ostatnio dokumenty, przedłożone nam przez osoby odwiedzające mieszkania. W razie wątpliwości co podpisaliśmy, albo jeśli chcemy odstąpić od umowy, warto jak najszybciej skontaktować się z biurem powiatowego lub miejskiego rzecznika konsumentów, albo z punktem nieodpłatnej pomocy prawnej, działającym na zlecenie każdego starostwa powiatowego oraz urzędu miasta na prawach powiatu. A jeżeli chcą Państwo zgłosić problem do audycji „Pogotowie radiowe” – prosimy telefonować pod numer 815 33 11 11.
DT / opr. PaW
Fot. pixabay.com