W Międzyrzecu Podlaskim zaprezentowano koncepcję programową dla budowy drogi ekspresowej S19 na odcinku od granicy województwa mazowieckiego i lubelskiego do końca międzyrzeckiej obwodnicy. Trasa ta jest ważną częścią polskiego fragmentu szlaku Via Carpatia – kluczowego korytarza transportowego łączącego Europę Północną i Południową.
W dzisiejszym spotkaniu, które miało charakter konsultacyjny udział wzięli mieszkańcy, którzy mogli zgłaszać swoje uwagi.
– Budowa drogi obejmować będzie dwa odcinki, które będą wykonywane niezależnie – mówi naczelnik Wydziału Dokumentacji lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Leszek Wilczopolski: – Pierwszy odcinek jest właśnie od granicy województwa mazowieckiego i lubelskiego do początku istniejącej obwodnicy Międzyrzeca. Drugi odcinek realizacyjny obejmuje dobudowę drugiej jezdni do obwodnicy Międzyrzeca. Omawiany odcinek obejmuje trzy węzły. Pierwszy węzeł jest w odległości ok. 3 km od granicy województw mazowieckiego i lubelskiego. Jest to węzeł projektowany na skrzyżowaniu autostrady A2 z drogą ekspresową S19. Kolejne dwa węzły są to już węzły istniejące: węzeł Międzyrzec Północ i węzeł Międzyrzec Południe.
– To droga ekspresowa dwujezdniowa, o parametrach, które dla tej klasy są wymagane, z wszystkimi elementami infrastruktury – mówi Rafał Grzeszczyk, projektant przygotowujący dokumentację koncepcji programowej.
– W ramach tego opracowania przewidujemy również zachowanie ciągłości skrzyżowań projektowanej drogi ekspresowej z istniejącymi drogami niższych kategorii, czyli drogami gminnymi, powiatowymi – mówi Leszek Wilczopolski: – Będą to przejazdy nad drogą ekspresową. Przewidujemy również budowę przejść dla zwierząt, w tym jednego dużego. W ramach tych dróg niższych kategorii, które będą przekraczać drogę ekspresową, będą również zaplanowane ciągi piesze, a jeżeli władze samorządowe będą wnioskowały, będą to również ciągi pieszo-rowerowe.
– Cały układ komunikacyjny, który ulega przebudowie przy takich inwestycjach jest planowany w taki sposób, aby zapewnić dojazdy do wszystkich nieruchomości, które na skutek budowy drogi ekspresowej utracą dostęp do drogi publicznej – zaznacza Rafał Grzeszczyk.
– W ramach inwestycji przewidziana jest dobudowa drugiej jezdni, dla której miesiąc temu złożyliśmy wniosek do regionalnego dyrektora ochrony środowiska o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W ramach tego raportu, który będzie rozpatrywany, jest również uwzględnione zastosowanie zabezpieczeń akustycznych ekranów – dodaje Leszek Wilczopolski.
– To jest etap koncepcji programowej, czyli uzgodnienie wszystkich rozwiązań ze społeczeństwem, przedstawicielami władz samorządowych – mówi Rafał Grzeszczyk: – Te wszystkie wnioski, które dzisiaj się pojawią, będą brane pod uwagę przez inwestora i w sytuacji, kiedy one będą słuszne i zgodne z warunkami technicznymi, będą uznawane i wprowadzane do dokumentacji. Natomiast zatwierdzanie nastąpi dopiero przy wyborze konkretnego wykonawcy w systemie „projektuj – buduj”, który przygotuje projekt budowlany i wykonawczy i wtedy podda go pełnym uzgodnieniom, których wymaga ten etap przygotowania.
– Cieszę się, że to tak gwałtownie przyspiesza – mówi Zbigniew Kot, burmistrz Międzyrzeca Podlaskiego: – Decyzja Komisji Europejskiej jest jednoznaczna: S19 stanie się priorytetem również środków unijnych, więc realizacja tak ważnej dla nas trasy na pewno przyspieszy. Staniemy się miastem w węźle komunikacyjnym S19 i A2. To, jak widać w wielu miejscach w kraju, zagwarantowało przyspieszenie rozwoju jednostek samorządowych zlokalizowanych w takich węzłach komunikacyjnych.
Budowa S19 na odcinku od granic województwa do międzyrzeckiej obwodnicy ma rozpocząć się w 2022 roku.
MaT (opr. DySzcz)
Fot. archiwum