Roztoczańska Akademia Matematyki uczy przez działanie

dji 0171

DCIM\100MEDIA\DJI_0171.JPG

Jak zachęcić uczniów do nauki matematyki – nad tym pracują nauczyciele z Lubelszczyzny. W Zespole Szkół Drzewnych i Ochrony Środowiska w Zwierzyńcu odbyła się inauguracja Roztoczańskiej Akademii Matematyki. Jej celem ma być m.in. doskonalenie metod i wprowadzanie nowych technologii do nauczania matematyki oraz jej popularyzacja wśród uczniów.

Utworzenie Akademii uczniowie i zaproszeni goście uczcili wspólnie układając trójkąt Sierpińskiego na placu przed budynkami Zespołu Szkół.

Matematyka to rozwój

– Matematyka zapewnia rozwój gospodarczy, ale także rozwój naszych uczniów – mówi wicekurator oświaty w Lublinie, Eugeniusz Pelak. – To rozwój logicznego myślenia, koncentrowania swojej uwagi, wyboru dalszego kształcenia. Dlatego też na poszczególnych etapach kształcenia zastanawiamy się, jak dobrać ilość materiału, aby ta była odpowiednio przyswojona przez ucznia. W tym celu została stworzona Roztoczańska Akademia Matematyki.

Nauka przez działanie

– Ważnym jest, aby młodzież uczyła się przez działanie, a nie zadań tekstowych. Młodzieży powinno podawać się wiedzę w sposób dla nich przystępny – zaznacza Waldemar Gardiasz, dyrektor Zespołu Szkół Drzewnych i Ochrony Środowiska w Zwierzyńcu. – Najlepiej, aby nauka odbywała się przy okazji działania, więc tworzymy trójkąt Sierpińskiego. Poszczególne zawody wcześniej musiały utworzyć dywan, wytyczyć elementy albo zrobić strukturę przestrzenną. Większość nawet nie spostrzegła, że zdobyła wiedzę, która być może przyda im się w życiu.

– Chcieliśmy na zasadzie przykładów dobrych praktyk, dzielenia się wiedzą i umiejętnościami stworzyć taką akademię – przyznaje Monika Żur, kuratorium oświaty w Lublinie, dyrektor delegatury w Zamościu. – Będzie ona skupiała przede wszystkim nauczycieli matematyki, którzy w rotacyjnie w różnych szkołach nauczą się od siebie nawzajem jakie metody przynoszą oczekiwane efekty.

– Z okazji otwarcia Roztoczańskiej Akademii Matematyki uczniowie przygotowali model dywanu Sierpińskiego. To konstrukcja fraktalna, składająca się z elementów samopowtarzalnych – tłumaczy Konrad Przytuła, nauczyciel matematyki w Technikum Przemysłu Drzewnego Zespołu Szkół Drzewnych i Ochrony Środowiska w Zwierzyńcu. – Ten model składa się z 4096 elementów kostek o wymiarach 2×2 cm, co daje nam wykładnik 2 do potęgi 12.

Matematyka to przyszłość

– Mamy bardzo dużo zajęć matematyki w szkole – 6 godzin tygodniowo – zaznacza Aleksandra Marszalec, uczennica Technikum Przemysłu Drzewnego. – Pracujemy na różnych modelach figur geometrycznych, kalkulatorów graficznych, dzięki czemu wszystko możemy pokazać na ekranie.

– Zdaję matematykę na maturze i wiążę z nią swoją przyszłość – mówi Mateusz Balicki, uczeń Technikum Informatycznego Zespołu Szkół Drzewnych. – Uczniowie łączą kalkulatory graficzne w sieć komputerową. Pozwoli to nauczycielowi na tablicy oglądać pracę uczniów na bieżąco, a to daje wymierne efekty w nauczaniu.

– Uczniowie często zauważają brak sensu w uczeniu się pewnych kwestii. Powinniśmy pokazywać młodzieży zastosowanie matematyki – uważa Jacek Szuty, nauczyciel matematyki w Zespole Szkół Drzewnych i Ochrony Środowiska w Zwierzyńcu.

Wykorzystanie kalkulatora graficznego w nauczaniu matematyki będzie tematem przewodnim kolejnego spotkania Roztoczańskiej Akademii Matematyki. Zaplanowano je na 14 czerwca.

AlF

Fot. Aleksandra Flis, zdjęcia z drona fot. Łukasz Czerwonka

Exit mobile version