Długo wyczekiwana trasa S17 na odcinku Piaski–Hrebenne coraz bliżej realizacji. W Tomaszowie Lubelskim przedstawiciele rządu, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz lokalnych władz podpisali umowę na opracowanie koncepcji programowej dla czterech odcinków między Zamościem a Hrebennem.
Wcześniej, w 2017 roku została już podpisana umowa na obwodnicę Tomaszowa Lubelskiego w ciągu przyszłej drogi ekspresowej S17.
O kolejnym kroku w kierunku usprawnienia komunikacji w regionie mówi burmistrz Tomaszowa Lubelskiego, Wojciech Żukowski. – Coś, co jeszcze niedawno wydawało się leżeć w sferze marzeń, dzisiaj stało się faktem. O ile obwodnica Tomaszowa Lubelskiego poprawi z pewnością życie mieszkańców naszego miasta, o tyle podpisanie tej umowy z pewnością otwiera nowe możliwości dla Tomaszowa Lubelskiego i inwestorów, bo będziemy dostępni komunikacyjnie.
– Dzisiaj jest najważniejszy dzień dla drogi S17 i Tomaszowa Lubelskiego. Wiele wysiłków już sprzed 10 lat nie zostało zniweczonych. Nie tylko obwodnica Tomaszowa Lubelskiego, ale cała droga S17 od Piask do Hrebennego, jako odnoga Via Carpatii, zostanie zrealizowana – stwierdza Mirosław Czech, dyrektor lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
– To dla nas, mieszkańców Lubelszczyzny rewolucja. To nie tylko lepsze połączenie drogowe Lubelszczyzny, ale także szansa na ściągnięcie inwestorów. Tylko takie działania, które poprawią infrastrukturę i komunikację, czy to drogową, czy to kolejową, są szansą na to, żeby ściągnąć do nas inwestora. Bo inwestor to dodatkowe miejsca pracy, a dodatkowe miejsca pracy to lepsza jakość życia mieszkańców i Tomaszowa Lubelskiego, i całej Lubelszczyzny – wyjaśnia wicemarszałek Sejmu RP, Beata Mazurek.
– Koncepcja programowa to dokumentacja przygotowawcza, na podstawie której będziemy w przyszłości mogli ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy w trybie „projektuj i buduj”. Dzisiaj podpisaliśmy umowę na cztery odcinki o długości prawie 55 kilometrów, od węzła Zamość Wschód do początku obwodnicy Hrebennego, włącznie z dobudową drugiego pasa na obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego – informuje rzecznik prasowy lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Krzysztof Nalewajko.
– Trasa do Lublina jest zmorą dla mieszkańców Tomaszowa Lubelskiego i okolic, dlatego że odcinek Tomaszów- Zamość jest bardzo wąską drogą o małej przepustowości. Bardzo długo się jedzie też z Zamościa do Lublina. Nowa inwestycja otwiera możliwości szybszego przemieszczania się – cieszy się Henryk Karwan, starosta tomaszowski.
– Ta droga zwiększy nie tylko bezpieczeństwo w ruchu osobowym i towarowym, ale będzie też takim kołem napędowym rozwoju południowej Lubelszczyzny. Ten region zasługuje na to, żeby móc rozwijać się tak samo szybko jak duże miasta wojewódzkie albo aglomeracje, na przykład aglomeracja śląska – dodaje Łukasz Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Dokumentacja przygotowawcza obejmie 12-kilometrowy odcinek Zamość Wschód – Zamość Południe; 18-kilometrową część Zamość Południe – Tomaszów Lubelski oraz liczący 17 kilometrów odcinek Tomaszów Lubelski – Hrebenne. W ramach inwestycji zostanie także dobudowany drugi pas obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego o długości ponad 6 kilometrów.
Koszt realizacji całego około 120-kilometrowego odcinka Piaski–Hrebenne wyniesie ponad 4 miliardy złotych.
Według zapewnień przedstawicieli rządu droga ekspresowa nr 17 na odcinku Piaski – Hrebenne zostanie zbudowana do 2025 roku
AlF / opr. ToMa
Fot. Aleksandra Flis
CZYTAJ TAKŻE: Z tej inwestycji mieszkańcy Zamojszczyzny będą zadowoleni
CZYTAJ TAKŻE: S17: kolejne odcinki trafiły do prac projektowych
CZYTAJ TAKŻE: Elżbieta Kruk: Via Carpatia to bardzo duży impuls rozwojowy dla regionu