Wszyscy jesteśmy konsumentami. Nie dajmy się oszukać

001 800

O relacjach konsumentów i przedsiębiorców rozmawiali w Zamościu uczestnicy edukacyjnego spotkania dla mieszkańców pod hasłem „Konsumencie, znaj swoje prawa!”. To wspólny projekt organizowany przez rzeczników konsumentów we współpracy z zamojską delegaturą Lubelskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej.

– W pewnych sytuacjach wiedza nas broni – przekonuje Edyta Pawłowska-Krawczyk, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Tomaszowie Lubelskim. – Kiedy zawrzemy niekorzystną umowę, nie zawsze możemy od niej odstąpić. Nie pomoże usprawiedliwienie, że nie wiedzieliśmy

– Na konferencję przyszedłem z uczniami. To ważne, by znali swoje prawa i umieli z nich korzystać oraz wiedzieli, gdzie szukać pomocy – podkreśla Andrzej Harkot z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Zamościu.

– Jest bardzo wiele metod oszustw – ostrzega Marcin Muzyka z Komendy Miejskiej Policji w Zamościu. – Konsumenci nie nadążają za postępem. Mogą utracić swoje pieniądze w wyniku transakcji z wykorzystaniem elektronicznych form płatności. Internetowe wyprzedaże nie zawsze są prawdziwymi okazjami. Trzeba uważać!

– Zgłaszają się do nas konsumenci, którzy brali udział w pokazach lub prezentacjach. Przedsiębiorcy, jako organizatorzy takich spotkań, w sposób nieuczciwy zachęcają do zawarcia umów sprzedażowych. By skusić klienta, jest on informowany o wygranej w losowaniu w postaci „upominku”. Aby odebrać taki „prezent”, należy potwierdzić to pisemnie. Okazuje się, że w ten sposób została podpisana umowa na znaczną wartość – wyjaśnia Katarzyna Mazur, Miejski Rzecznik Konsumentów w Zamościu. – To najczęściej materace, maty masujące, pościel lub zestawy garnków, „prezentem” zaś jest np. odkurzacz, a to wszystko jest warte 7-9 tysięcy złotych.

– Potrzebna jest czujność – przyznają mieszkańcy Zamościa. – Dziś wszystko jest towarem, a przy zakupach łatwo dać się oszukać. Należy mieć wiedzę i znać swoje prawa.

– Kontrolujemy bezpieczeństwo towarów i ich znakowanie, ale także działamy na rzecz rozwiązywania sporów konsumenckich – tłumaczy Dariusz Jezior, zastępca Lubelskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej w Lublinie.

– Trzeba czytać wszystko, zanim cokolwiek podpiszemy – radzi Marzena Mazurek, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Zamościu. – Jeżeli coś jest niejasne, należy się dopytywać. Mamy prawo do informacji i zapoznania się z produktem. Pamiętajmy, że wszyscy jesteśmy konsumentami.

Rzecznicy przypominają: do najważniejszych praw konsumentów należy prawo do złożenia reklamacji z tytułu rękojmi lub gwarancji. Natomiast w przypadku umów zawartych na odległość poza lokalem przedsiębiorcy, możemy odstąpić od umowy w terminie do 14 dni od zawarcia kontraktu. To, w razie jakichkolwiek wątpliwości, czas na bezpieczne wycofanie się z podjętego zobowiązania .

AlF / opr. MatA

Fot. Aleksandra Flis

Exit mobile version